Артем Ретін, засновник дизайн-студії: Ви повинні бути спеціалістом в цій справі, яку розпочинаєте

Артем Ретін, засновник дизайн-студії: Ви повинні бути спеціалістом в цій справі, яку розпочинаєте

У програмі «Після фронту» гість Артем Ретін, колишній боєць батальйону «Дніпро-1», донеччанин, який після війни переніс свою справу – Дизайн-студію «Вектор» – до Дніпра і з нуля розпочав її там.

Дар’я Бура: Артем, розкажіть, чим ви займалися до війни?

Артем Ретін: Розпочав я власну справу, наприкінці 2011 року. До того моменту я багато працював в різних рекламних агенціях в Донецьку. Якийсь досвід був, але досвіду власної справи не було. Перше, з чого я розпочав – зробив логотип. Треба було вигадати назву. Тоді я в більшості займався векторною графікою і якось так вийшло, що студію назвав «Вектор». Я вирішив, що мені потрібно створити сайт. За 50 доларів я замовив розробку дизайну сайту, бо сам не робив цього. І ще за 50 доларів мені зробили сайт повністю. Загалом сайт мені обійшовся у 100 доларів. Насправді, я переконаний, якщо ти щось плануєш і дуже хочеш якусь справу, то гроші знайдуться обов’язково.

Дар’я Бура: Наскільки гроші в принципі важливі у започаткуванні власної справи?

Артем Ретін: Звісно, що важливі. Але, якщо у вас їх немає, але є ідея і розуміння, то гроші з’являться. З неба вони не впадуть, але можете ви познайомитеся з потрібними людьми, знайдете інвестора. В мене таке було, що якась премія прийшла, якийсь клієнт з’явився. Можливо, перше ваше замовлення стане цим капіталом. Значно більше можливостей зараз розпочати справу, ніж це буде через рік-два.

Дар’я Бура: А чому?

Артем Ретін: В цілому, економіка розвивається. Якщо ви чекаєте, коли завершиться війна і економіка стрімкіше почне розвиватися, то навпаки, у всіх нішах буде максимально висока конкуренція. Зараз можна зайняти нішу, і за кілька років вже розвиватися. Тому, що, поки ви думаєте і плануєте, ваші конкуренти вже розвиваються. Якщо у вашій сфері немає конкуренції, швидше за все, там немає ринку.

Дар’я Бура: Розкажіть про повернення з війни і період адаптації. Ви говорили, що весь час хотіли повернути Донецьк, щоб продовжити свою справу там. Коли зрозуміли, що, це наразі неможливо, розкажіть про початок справи у новому місті.

Артем Ретін: Щодо Донецька, то я зрозумів, що ситуація навряд чи швидко вирішиться гарно для нас. Донецьк я з 2015 року взагалі не розглядав, як перспективу. На початку 2016 року я вже активно став розмірковувати, щоб розпочати власну справу в Дніпрі. Мені допомагала дружина шукати гранти. Перший я отримав – допомогу як переселенець. На той час я працював ще в поліції і у вільний час почав шукати можливість залучити грант. Це був для мене перший важливий крок для започаткування власної справи в Дніпрі. Вони мені виділили близько 1000 доларів на закупку техніки – монітор професійний…

Дар’я Бура: Де було складніше починати в Донецьку чи в Дніпрі?

Артем Ретін: Складніше було в Донецьку. До цього я ніколи не вів власний бізнес, не знав як залучати клієнтів… В Дніпрі в мене все пішло значно скоріше. Я навіть не розраховував на такий старт. В мене не було жодного місяця, щоб я виходив в нуль чи в мінус. До тепер мій валовий прибуток подвоюється щороку. Я бачу, що не стою на місці, це ріст. Я багато читаю книжок про бізнес і для мене модель в цій справі – Філ Найт, який заснував Nike. Він з кожним роком подвоював валовий прибуток. Це для мене зразок. В дніпрі я трохи скороти в послуги, але в цілому основна база залишилася. Напрямки – це поліграфія, зовнішня реклама, сайти і контекстна реклама в інтернеті. Кожен з них приносить дохід. Поліграфія і зовнішня реклама приносять десь 70% прибутку.

Дар’я Бура: Що було важливим для вас, в момент виходу на ринок в Дніпрі, адже там були вже люди, які займалися такою ж справою?

Артем Ретін: На період старту в Дніпрі грошей в мене було обмежена кількість – 70 тисяч гривень – 25, які я отримав від гранту, і одразу витратив. І ще близько 50 тисяч було моїх. Але близько тисячі доларів я і не витратив. В цілому я витратив близько 50 тисяч гривень. Для тих, хто планує відкрити свій бізнес, варто почати з того, щоб вас могли швидко знайти. Тобто, офіс було б в ідеалі мати в центрі міста. Я винайняв одраз офіс біля центральної вулиці.  Ще офіс має бути презентабельним, щоб в клієнта не виникало сумнівів – залишати тут гроші чи ні. Обов’язково потрібно зробити сайт. Значно простіше знайти вас в інтернеті, чи згадуючи візитку, пошту чи телефон. Але головне – ви повинні бути спеціалістом в цій справі, яку розпочинаєте. Краще за все розпочати ту справу, уявлення в якій ви маєте. Добре, коли у вас є ментор, який допомагає і консультує вас.

Дар’я Бура: Чи були моменти поразок, невдач, на яких довелося повчитися?

Артем Ретін: Були. От, навесні я винаймав офіс і розмірковував як започаткувати власну друкарню. Навпроти мого офісу був ще один офіс і орендар розповів, що планує з’їжджати. І зрадів, вирішив, що переїжджати нікуди не доведеться, а винайму цей офіс і там зроблю друкарню. Я почав шукати обладнання. І коли майже домовився і купив обладнання. А цей хлопець сказав, що він передумав з’їжджати. Зробив висновок, - поки немає приміщення, не плануй інші кроки.

Дар’я Бура: Розкажіть про своїх клієнтів.

Артем Ретін: Переважно, мої клієнти – це малий трохи середнього бізнесу. Оскільки я купив обладнання в мене є оперативна поліграфія, ми можемо за 30 хвилин зробити візитки. Є великі будмаркети серед клієнтів, які замовляють великі банери. Ми робили монтаж. По зовнішній рекламі в мене замовлення є практично щодня. Бувають навіть такі великі замовлення, що я винаймаю промальпіністів – люди на тросах спускаються і вішають банера. Але основний мій клієнт – це маленькі фірми, який потрібно розробити візитки, листівки, банера. Листівки насправді дуже дешеві – 20-30 копійок для замовника.

Дар’я Бура: А скільки коштує зробити сайт?

Артем Ретін: Від 8 тисяч гривень. Але це якісний сайт, з унікальним дизайном, його можна редагувати – це повноцінна робоча система, яку можна швидко просувати у пошуковиках. Стільки коштує якісний сайт.

Дар’я Бура: Сітілайти, банери – це теж входить у ваші послуги?

Артем Ретін: Так, робимо. І зі світлом, і без світла вивіски.

Дар’я Бура: Які часові рамки для виготовлення?

Артем Ретін: Якщо дуже терміново потрібно – можна замовити зранку, а ввечері вже забрати. Я працюю з партнерами, в нас в Запоріжжі є велике підприємство, де в день друкується по квадратному кілометру банерів. Тобто, 5-10 квадратів швидко друкується. Для зовнішньої реклами є сезон і не сезон – від цього теж залежить.

Дар’я Бура: Розкажіть про свою команду.

Артем Ретін: на даний момент в мене працює основний дизайнер – дівчина. Вона і як заступник мій. Також, є ще дизайнери. Є бухгалтер і монтажники, з якими я працюю по складним об’єктам. Ще є програмісти – на аутсорсингу. Це дуже вигідна модель співпраці. Я не можу всіх тримати в штаті. В такому випадку ідеально, коли є партнери, або позаштатні працівники.

Дар’я Бура: Що вас мотиву і що ви найбільше любите в своїй роботі?

Артем Ретін: Мотивує те, що я хочу зробити велику компанію, яку знатимуть за межами України. Планую відкрити офіс в Києві. Формую базу в Дніпрі, де запускатиму широкоформатний друк. Нарощу фінансові м’язи і відкрию в Києві офіс. Мене надихають люди, які досягли великих результатів, яких знає цілий світ – Філ Найт,також засновник Walmart. До речі, вони обоє служили в армії і приймали участь у війні – вони учасники бойових дій.