Авіаційна підтримка українських підрозділів 2014 року

Авіаційна підтримка українських підрозділів 2014 року

У боях влітку 2014 брала участь наша авіація. Це були винищувачі МіГ-29, штурмовики Су-25, вертольоти Мі-24 та Мі-8, літаки-розвідники, транспортна авіація. Сьогоднішня розмова буде про бойову спроможність наших авіаторів.

 

 

 

Найважчим, було привести техніку до працездатного стану на початку війни. Навесні 2014 року, коли "зелені чоловічки" оточили аеродром в Бельбеку під Севастополем, у всіх був просто шок. Ніхто не розумів, що відбувається і неясно було, чим все закінчиться.

Втім ситуація з "братами" прояснилася досить швидко. Вся бригада тактичної авіації та ТЕЧ перевели в режим цілодобового несення служби. За роки розвалу від колись потужної бригади не залишилося майже нічого. На озброєнні бригади були літаки МіГ-29 і L-39, з них у боєготовності — близько 10%. Біда полягала ще в тому — літаки, що вийшли з ладу, часто служили донорами для абияк летючої техніки й знаходилися в напіврозібраному стані.

Як пригадували офіцери, вони буквально жили в ангарі ТЕЧ, спали на матрацах, на кріслах. Їли від випадку до випадку, буквально падали від втоми, але літаки, що називається, "ставили на крило". Доходило до того, що деякі деталі й блоки купували в Києві на радіоринку.

Дуже вагомою виявилася допомога волонтерів — без них не було би багатьох вкрай потрібних речей — від конденсаторів до більш важливих деталей. До речі, був цікавий випадок — технікам вдалося підняти в повітря літак, що простояв нерухомо 20 років — день у день.

Повноцінна бойова робота йшла на замовлення наземних військових підрозділів. У ті дні втратили один літак — МіГ-29. Він потрапив в грамотно організовану російськими найманцями засідку. Льотчик відпрацював по цілі й знищив блокпост в районі Єнакієвого, але винищувач обстріляли з ЗУ-23. Черга пройшла по лівому двигуну, він загорівся. Проте керованість збереглася. Льотчик вимкнув двигун, включив систему пожежогасіння. Двигун був розбитий, але пожежу вдалося загасити. Потім літак обстріляли ракетою "Бук".

Вибух, пожежа двигуна, літак втрачає управління, починає кренитися. Як згадував льотчик: "відчуття були такі, ніби я лечу на лопаті. Чому на лопаті? Не знаю, але відчуття саме такі. І тут я розумію, що лівої площини немає, крен вже градусів 30, ще трохи і я відстріляюсь вниз. Тому при крені майже 45 градусів я потягнув на себе ручки катапульти".

У підрозділу ТЕЧ є ще одне важливе завдання. Саме вони шукають і рятують льотчика, розряджають боєкомплект і озброєння, займаються евакуацією літака. У 2014 році, під час літніх боїв, коли ще на фронті застосовувалася авіація, льотчики й військовослужбовці ТЕЧ працювали в районі АТО. Забезпечували вильоти, споряджали озброєння, ремонтували техніку, що отримувала бойові пошкодження.

У той день льотчик приземлився на поле. Якось надзвичайно швидко зняв ЗШ (захисний шолом), відбіг в зеленку, заліг. Зарядив автомат, дістав обидві гранати, доповів про своє місце.

Рахунок йшов буквально на секунди. Офіцери ТЕЧ, визначивши місце його знаходження, видали необхідні інструкції, і він встиг піти з зеленки. Вже з боку поля спостерігав, як бойовики прострілювали те місце, де він щойно лежав, як закидували його гранатами.

Отримавши подальші інструкції, він вийшов на точку зустрічі з офіцерами одного з полків спецназу. За три доби він був зі своїми. Зараз цей льотчик знову в строю, літає і виконує завдання.