Зараз в ефірі:

МЕДИЧНІ ЗАКУПІВЛІ ДЛЯ АРМІЇ: ВАЖКИЙ ПОЧАТОК ПЕРЕЗАВАНТАЖЕННЯ

17.01.2019
МЕДИЧНІ ЗАКУПІВЛІ ДЛЯ АРМІЇ: ВАЖКИЙ ПОЧАТОК ПЕРЕЗАВАНТАЖЕННЯ

Державні закупівлі тривалий час в Україні були, і, чого гріха таїти, і досі ще є огорнутими ореолом не зовсім хорошої слави. І таке сприйняття має відоме загалу підґрунтя – роками чиновники й фірмачі, змовившись, отримували від виконання певних робіт, закупок товарів і послуг, які почасти мали безпідставно завищену вартість чи ціну, кожен свій зиск. Схем відвертих чи добре завуальованих відкотів існувало безмір. Запровадження в державі нових підходів і правил у публічних закупівлях посіяло неабияку надію, що сумнозвісні відкоти залишаться в історії. Частково це правда, бо відкритість закупівель, зокрема завдяки майданчику «Прозорро», призвела до реальної економії бюджетних коштів, вищої ефективності використання цільових ресурсів і кращого запобігання корупційним ризикам. Проте, і ці процедури потребують удосконалення, як і деякі корпоративні традиції й загалом професійна ментальність.

Дуже чутливою, особливо в теперішній час, до реального позбавлення корупційного ризику є сфера держзакупівель в інтересах сектору оборони. Тут справді триває неабияка боротьба з минулими практиками, і породженою ними цілою системою, учасники якої є «додатковими» вигодо-отримувачами від укладених із оборонним відомством чи окремими складовими нашого війська контрактів на постачання ресурсів, матеріалів, робіт тощо. І ця система, попри те, що її намагаються законодавчо, ментально, інституційно – словом, як завгодно – знищити, не здається швидко. Навіть в умовах, коли суспільство і армію привчають до нульової терпимості до махінацій на закупівлях, однак дехто продовжує жити й наживатися, немов у країні нічого не відбулося.

Але в Міноборони розуміють: на цей виклик, який досі існує, треба адекватно реагувати. Слід віддати належне: військо поступово позбавляється від згаданих негативних практик, що вели до неефективного і протиправного використання бюджетних коштів. Зрозуміло, що «схемникам» – тим, що іще є у відомстві та серед недоброчесного бізнесу, це дуже не подобається. Як приклад можна навести тему медичних закупівель. Нове керівництво Головного військово-медичного управління віднедавна вирішило проводити процедури публічних закупівель винятково після попереднього ретельного моніторингу ринку виробників медичного обладнання. Основна ідея – зробити ціни чесними, позбавивши їх від нашарувань відкотів, а самі закупівлі – від штучного лобіювання виробниками. Деякі учасники ринку сприйняли цей підхід як загрозу власним інтересам, оскільки так вони опинялися у потенційно програшній позиції на конкурентному полі, де їхня перемога без колишніх гарантій ставала більш ніж сумнівною. Отже, Міноборони свідомо пішло на злам схем так званих «узгоджених» закупівель для військової медицини, оскільки ситуація тут виникла просто кричуща.

Олена Кравченко: Система медичних закупівель для Збройних Сил почала змінюватися. В чому причина? Що стало поштовхом?

Геннадій Карпюк: Не знаю чому досі цього не робили, але коли новий начальник Головного військово-медичного управління – начальник медичної служби ЗСУ полковник медичної служби Ігор Хоменко, якого призначили на посаду торік у березні, поспілкувався з виробниками, а не з дистрибюторами чи посередниками, то він зясував, що можна здійснювати певні медичні закупівлі на 30% дешевше, ніж донині.

Я нещодавно спілкувався з Ігорем Петровичем і він чесно розказав, як у них – в медицині – було раніше. Приміром, медзаклад планує придбати компютерний томограф, УЗД-апарат чи інше обладнання. Є фірми, які це все завозять в Україну. І є майданчик електронних торгів, де відбуваються держзакупівлі. Так от, декотрі медичні установи виписували так технічні вимоги до обладнання, специфікації, що конкурс безальтернативно вигравав один виробник, під якого і підлаштовували закупівлю. Приміром, одне з ТОВ давно займалося поставками нам медичного обладнання. Як з’ясувала команда Хоменка – за суттєво завищеними цінами. Так, у 2016-му це підприємство поставило 16-зрізові комп’ютерні томографи Optima 520 виробництва корпорації General Electric за 12,5 млн гривень, а торік вирішило продати такий же апарат одному з наших клінічних центрів вже за 15,5 мільйонів. Підприємству запропонували взяти участь у конкурентній торгівлі, але вони обрали шлях підкупу і шантажу. Спочатку спробували дати «гонорар» – 3 млн гривень, аби завадити встановленню нової справедливої ціни, а потім настійливо просили повернутися до ціни 2016 року. Це типовий зразок видимості конкурентних поставок та формальної роботи тендерної комісії медзакладу, яка фактично грала в одні ворота. Підозрюю, що умови такої гри були для членів комісії сприятливими. Адже, коли ГВМУ спробувало зняти дискримінаційні параметри медико-технічних вимог, які унеможливлювали перемогу будь-якого іншого учасника, це викликало шалений спротив посадовців медичної служби, яким допомагав різноголосий «хор» кишенькових волонтерів.

Окрім завищеної ціни на таку продукцію, був гіркий досвід її експлуатації. Два таких зразки, не пропрацювавши і двох років, зупинилися у Вінниці й у Національному військово-медичному клінічному центрі. Потребувала заміни одна деталь – трубка вартістю приблизно 800 тисяч гривень. Виявилося: цей апарат вироблено в КНР, а такі трубки у військових клініках, навіть старішого випуску, працюють по 8-10 і більше років! Тобто, деталі ці зламалися, не вичерпавши технічного ресурсу, за який було заплачено.

І ГВМУ почало переговори з іншими виробниками. І виявилося: «справедлива» ціна томографа такого класу перебуває в діапазоні 8,5 – 9,5 мільйонів гривень. Уявляєте, скільки заробляв дистрибютор і ті, хто сприяв їм у перемозі на торгах?

Коли ж розібралися в цій ситуації, Хоменко сказав: таких історій вже не буде, годі! Всі потенційні постачальники ідуть на прозорий і чесний конкурс! І тут Ігорю Петровичу у вічі кинули – ви йдете проти системи, яку неможливо побороти. Мовляв, ви що, хочете, зламати налагоджений роками бізнес? Таке послання він отримав від самої системи…

Олена Кравченко: Томографи вдалося закупити за справедливою ціною?

Геннадій Карпюк: Попри спротив і змову представників деяких виробників, ГВМУ провело повноцінний аукціон, в якому перемогло ТОВ «Астріум», як представник фірми Toshiba, і ціна їх томографа становила 9,45 млн гривень. А тепер порівняйте із майже 16-ма мільйонами, які від Міоноборони хотіли отримати «старі» гравці!

І це система, а не поодинокий випадок. Торік Київський госпіталь намагався придбати через торги лапароскопічну стійку Karl Storz на 57 елементів за 4,5 млн гривень. ГВМУ втрутилося і заблокувало закупівлю через порушення у проведенні торгів. Тут вдалося зекономити 1,6 млн гривень, оскільки згодом таку ж стійку військові медики закупили за… 2,89 млн гривень! Таку добру послугу надав цей же німецький виробник, запропонувавши знижені ціни! Більше того, Міноборони зверталося до головних офісів інших виробників і отримувало ексклюзивні – тобто понижені – ціни на медичне обладнання для ЗСУ. Приміром, американський виробник обладнання мікрохірургії ока Alcon, Inc знизив ціну на сучасний операційний мікроскоп разом із додатковими опціями – такими, як системи визначення параметрів очей для хірургії катаракти та 3D-візуалізації.

Досягнуте порозуміння із Karl Storz дозволило визначити оптимальну конфігурацію комплекту урологічного обладнання (ультразвукової літотрипсії й перкутанної нефроскопії) за 3 млн гривень, коли аналогічний комплект іншого виробника коштував понад 5 млн гривень. Примітно, що на цих партнерів Міноборони тиснули конкуренти, які втратили колишній контроль над сегментами медичних поставок для ЗСУ. Ще на початку цієї історії лапароскопічну стійку на 72 одиниці ГВМУ пропонували за 6,2 мільйони, запевняючи в ексклюзивній ціні «спеціально для вас»! Зрештою її вдалося купити за 4,4 мільйони. І такі «ексклюзивні» пропозиції успішно пропускала система електронних публічних торгів!

Олена Кравченко: Тобто, ця ситуація показала, що корупцію можна і потрібно подолати. А ще краще навела приклад як можна без втрати якості придбаного обладнання економити на медичних закупівлях.

Геннадій Карпюк: Як би не тиснули учасники ринку, Міноборони однак буде прихильником чесних торгів без кулуарних домовленостей. Тут не мають нічого проти жодного з виробників. Просто є претензії до тих людей, які знаходяться тут – в Україні – і прагнуть заробити на такому перекупі не 5 чи 10 відсотків, а навіть 40 і більше. Але сам виробник від того не отримає більше! І виникає запитання: «Куди ці гроші діваються, в які кишені?». Якби армія закупила обладнання за 4,5 мільйони, а не за 2,9, як вдалося, куди осів би 1,6 мільйона гривень і серед скількох учасників його поділили б? Це чутливий і важливий приклад тим, хто каже, що в Україні неможна щось змінити. Якщо захотіти – створити команду й відповідну робочу атмосферу, то все можливе…

Відтак, із наданих держбюджетом 96 млн гривень видатків на закупівлю медичного обладнання, ГВМУ зекономило 24 мільйони. Це означає, що якби вони пішли на поводу у цих, вибачте на слові, «дерибанників», то ЗСУ реально отримали б обладнання менш, як на 72 млн гривень. І ця нова практика військових медиків потягла зміни у всі медичні закуплівлі в державі. Адже Міноборони закупило 4 стійки, але ж цивільна система охорони здоровя мала їх придбати приблизно 40 одиниць, ГВМУ купило один томограф, а вони – 10. Уявіть, які надприбутки буквально з повітря могли попасти у кишеню ділків!

Олена Кравченко: А чи є вже плани змін у медзакупівлях на 2019 рік?

Геннадій Карпюк: Цього року ГВМУ обіцяє узятися за таблетки і препарати – там теж ситуація може бути подібною. Є конкретний план і наміри розібратися з усіма поставками і комісіями, причетними до них. Потрібно позбутися від «рішал» у їхньому складі і завести професіоналів, які вболівають за справу.

Це на перший погляд пігулки є якимись дрібницями у темі закупівель. Так само в Міноборони розбиралися, чому так трапилося, що у 2017-му аптечки медичні загальновійськові індивідуальні (АМЗІ) закуповували по 1700 гривень за одиницю, а у 2018-му з «урахуванням інфляції» ГВМУ пропонували їх за майже 2 тисячі гривень! Тоді кожен компоненти АМЗІ відмоніторили. І от, яка картина сплила. Приміром, китайський повітровід із аптечки реально коштує 50 гривень, а в АМЗІ їх чомусь закладали вже по 200, тоді, як значно кращий американський можна знайти за 160! Так, по кожному елементу вдалося зменшити вартість аптечки до 1500 гривень. Але спроба Міноборони централізовано закупити за такою ціною АМЗІ зустріла шалений спротив. До такої кампанії тиску навіть залучили громадську антикорупційну організацію «Transparency International Україна», яка у своєму зверненні звинуватила ГВМУ у низці порушень та дискримінації учасників ринку. Хоменко згодом зустрівся із представниками цієї організації і аргументовано пояснив безпідставність таких закидів. Розібравшись, вони зняли свої претензії.

Зрештою, уперше за роки незалежності Міноборони торік удалося домогтися майже стовідсоткового забезпечення бойових бригад медикаментами. Торік створили і 30-тисячний резерв аптечок – такого ще не було досі.

Олена Кравченко: А як виявили розбіжності у ціні на аптечках і розкрили порушення?

Геннадій Карпюк: Питання до закупок АМЗІ виникло на тлі децентралізації коштів, проведеної навесні 2018-го. Всі госпіталі тоді отримали фінансовий ресурс на закупівлі. Але дехто з посадовців вирішив їх провести за колишньою схемою. Тобто, врахувавши і власний інтерес. Тому і зросли закупочні ціни на АМЗІ. Проте, в ГВМУ ратують зовсім не за таку «децентралізацію» й тому вимушено втрутилися. Завдяки контролю і порядності людей, які роблять цю справу, у медичних закупівлях можна навести лад та запобігати зловживанням.

Головне, що Ігор Хоменко відчуває підтримку міністра оборони і більшості військових медиків. Так, військова медицина іще забагато має застарілого обладнання – його намагаються оновлювати. Вже зібрано з регіонів інформацію про першочерговість заміни того чи іншого устаткування, але катастрофічно бракує коштів. Бюджет військових медиків на закупівлі у 2019-му такий же, як і торік, а ціни, як не крути, та зростають. Сподіваюся, що їм вдасться розпорядитися цим ресурсом так само ефективно та раціонально, як вони продемонстрували минулого року.

Покриття
Надсилайте повідомлення
+38 097 1991.8.24
Наші соцмережі
Завантажуйте додаток