Національний спротив – це можливість у найкоротші терміни дати по зубах зовнішньому та внутрішньому ворогу – Михайло Коваль

Національний спротив – це можливість у найкоротші терміни дати по зубах зовнішньому та внутрішньому ворогу – Михайло Коваль

25 травня у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт «Про основи національного спротиву» за поданням Президента України. Вочевидь, що цей документ поставить крапку у тривалих законодавчих перегонах з питань територіальної оборони. Які проблеми та завдання він вирішує, кореспондент АрміяInform веде бесіду з Першим заступником Секретаря Ради національної безпеки та оборони України генерал-полковником, доктором військових наук Михайлом Ковалем.

 

Чому документ з’явився тепер? Законопроєкт «Про основи національного спротиву», який ми подали, мав бути повністю адаптований під стратегічні документи, що і зроблено.

Михайле Володимировичу, чому цей документ з’явився саме тепер, у чому його значення для обороноздатності країни та чому він дістав таку назву?

Законопроєкт 5557 – дуже нагальний для нашої держави, особливо з врахуванням того, що ми сьомий рік поспіль вимушені вести неоголошену війну. Довгоочікуваний суспільством документ «де-юре» формує в Україні систему національного спротиву, що максимально сприяє широкому залученню населення до дій, спрямованих на забезпечення суверенітету і територіальної цілісності держави. Щодо назви законопроєкту – «основи національного спротиву» – то її філософія націлена на те, аби у найкоротші терміни досягати бойових спроможностей для відсічі зовнішнього й внутрішнього противника. Чому законопроєкт з’явився саме тепер? Передусім тому, що тривав процес стратегічного планування. Ухвалено Стратегію національної  безпеки, Стратегію воєнної безпеки, завершується опрацювання Стратегічного оборонного бюлетеня та Програми розвитку ЗС України. Законопроєкт «Про основи національного спротиву», який ми подали, мав бути повністю адаптований під ці стратегічні документи, що і зроблено. Фактично у ньому враховано все, що необхідно для оборони нашої держави нині.

Поява цього документа стала певною несподіванкою для медійного і навіть експертного середовища. Хто долучився до його опрацювання?

До складу робочої групи, яка працювала над законопроєктом, входили представники Офісу Президента України, РНБОУ, Міністерства оборони, Генерального штабу ЗС України, Сухопутних військ, Сил Спеціальних операцій, МВС, СБУ, Державної прикордонної служби та інших силових структур, волонтери.

Абсолютно новітній елемент – добровольчі підрозділи територіальних громад, що формуватимуть на добровільній основі на рівні населеного пункту, району, області та держави у цілому

Будь ласка, конкретизуйте, які законодавчі новели він передбачає і яким чином зміцнюватиме обороноздатність країни?

Він зміцнить оборону України передусім тим, що націлений на створення дієвої територіальної оборони. Вона складатиметься з двох компонент: військової і добровольчої. Причому остання – це абсолютно новітній елемент, який включатиме добровольчі підрозділи територіальних громад, що формуватимуть на добровільній основі на рівні населеного пункту, району, області й держави в цілому. Згідно з планом тероборони, за кожним із таких підрозділів закріплять об’єкти – елементи критичної інфраструктури, які за загрозливої ситуації братимуть під охорону та оборону.

Важливо, що законопроєкт узгоджує всі моменти запровадження натовських стандартів, створює законодавчі підвалини для системи суцільної оборони. Зокрема, здійснено розподіл: об’єкти стратегічного значення охоронятиме Національна гвардія, Держслужба спецтранспорту МО України та інші спецпідрозділи, а на місцевому рівні працюватимуть військові й добровольчі підрозділи тероборони. Наше мистецтво з ухвалення законопроєкту є у тому, аби узгодити з усіма силовими структурами, якими силами охороняється той чи інший важливий об’єкт, аби жоден не залишився без уваги. Окрім цього, обидві складові тероборони залучатимуть до ліквідації техногенних і природних катаклізмів, вони допомагатимуть правоохоронним органам та місцевому самоврядуванню.

Добровольчий підрозділ, сформований відомчим наказом, отримає право використовувати свою вогнепальну мисливську зброю в інтересах територіальної оборони

Отже, тероборону, яка нині включає тербригади, що входять у склад Сухопутних військ, доповнять добровольчі підрозділи. Як це виглядатиме на прикладі конкретного населеного пункту?

Візьмемо для прикладу село Руда Кам’янець-Подільського району. Так ось у ньому сформують невеликий добровольчий підрозділ, що входитиме до загальної системи територіальної оборони району і підпорядковуватиметься військовому командиру територіальної оборони. Цей підрозділ отримає відповідні завдання тероборони: охорона й оборона моста через річку, прикриття об’єкта – місткостей з аміаком (їхнє руйнування спровокує техногенну катастрофу в населеному пункті), охорона будівлі Укрпошти тощо. Для цього відберуть і вмонтують у систему тероборони добровольців, які проходитимуть відповідну підготовку – спеціальні збори на полігонах ЗСУ й інших військових формувань (у законопроєкті прописано, що всі військові полігони, які є на території держави, будуть відкриті для підготовки добровольців тероборони).

За умови виникнення загрози  добровольчий підрозділ тероборони за визначеним сигналом і за лічені хвилини заступає на цілодобову охорону та оборону визначених об’єктів

Добровольча компонента буде чітко відібрана, не заполітизована, не стане чиєюсь приватною армією. Це – підрозділ, сформований відомчим наказом, який отримає право використовувати свою вогнепальну мисливську (нарізну або гладкоствольну) зброю в інтересах територіальної оборони. Тобто, якщо у нашого добровольця є «Сайга», помпова рушниця чи мисливський СКС, то він, прибувши на полігон, отримає 7,62х39-мм патрон для виконання стрілецьких вправ. Отож, на полювання – з мисливськими набоями, а для тероборони – матиме запас патронів, якими забезпечить держава. Це – перша новела. Друга – у тім, що керівник групи у селі Руда знатиме, що йому та коли робити. За умови виникнення загрози за визначеним сигналом він і його побратими за лічені хвилини заступають на цілодобову охорону та оборону  визначених об’єктів. І у разі нападу на об’єкт, що охороняється, наш доброволець має право застосовувати відповідно до табеля особисту зброю.

Підрозділи тероборони послуговуватимуться лише власною зброєю, чи держава долучиться до їхнього забезпечення?

Коли йдеться про особисту зброю, мають на увазі тільки добровольчі підрозділи тероборони. Військовослужбовців забезпечуватимуть озброєнням та укомплектовуватимуть повністю за бюджетний кошт. Однак у разі розгортання конфлікту й збільшення загрози наш законопроєкт дає змогу забезпечити добровольців колективною зброєю. І ми забезпечимо цю можливість, коли система тероборони повністю стане на ноги, а все перейде на «воєнні рейки». Великі запаси на військових складах тих же карабінів СКС, карабінів і гвинтівок системи Мосіна, які йдуть під патрон 7,62х39 або 7.62х51, цілком уможливить виконання такого амбітного завдання. У мирний час добровольці тероборони матимуть право купувати їх. У нас це все прописано.

Яка передбачається кількість добровольців?

Якщо територіальна громада визначить мати в кожному селі відповідну групу тероборони, то це все буде законно узгоджено, отримано допуск, відбудеться формування підрозділу

У законопроєкті цифра не прописана. Якщо тергромада визначить мати у кожному селі відповідну групу, то це все буде законно узгоджено, отримано допуск, відбудеться формування підрозділу. У такий спосіб ми отримаємо велику кількість людей, які зможуть фактично миттєво стати на захист населеного пункту, району, країни зі зброєю в руках і дати по зубах ворогу. До речі, у законопроєкті визначений дуже ліберальний віковий ценз для добровольців тероборони: від 16 років і до, як кажуть, закінчення віку. І жодних обмежень за інвалідністю! Чому? Може бути досвідчений ветеран, який навчатиме й готуватиме до виконання завдань, але його возитимуть на інвалідному візку. Ми це допускаємо! Ці люди можуть цілком працювати інструкторами. Чому від 16 років? У майбутньому зможемо мати як резерв випускні роти військових ліцеїв, які перед випуском проходитимуть підготовку у таборах, отримають дозволи і будуть у готовності як резерв тероборони.

Голова робочої групи з тероборони у Комітеті з питань національної безпеки, оборони та розвідки Федір Веніславський зазначав у коментарі, що головною проблемою для запуску системи було вирішення питання підпорядкування тероборони. Яким чином вирішує цю проблему ваш законопроєкт?

У нашому законопроєкті система вибудована у чітку вертикаль. Тероборона підпорядкована Верховному Головнокомандувачу – Президенту України, потім Головнокомандувачу ЗСУ і т.ін.

Федір Володимирович пропонував, аби у мирний час теробороною керувало Міноборони, а в особливий період цю функцію передавали до Збройних Сил. У нашому законопроєкті система вибудована у чітку вертикаль. Тероборона підпорядкована Верховному Головнокомандувачу – Президенту України, потім Головнокомандувачу ЗС України, командувачу Сухопутними військами, його заступнику з тероборони, далі – оперативні командування, де теж є заступники з тероборони, і так до областей та районів.

Чому Збройні Сили? А тому, що саме у них є потужна система управління та всебічного забезпечення.

Президент України затвердив збільшення Збройних Сил на 11 тис. осіб у зв’язку з необхідністю формування тероборони. Куди підуть ці штатні посади?

В умовах гібридної війни у нас немає часу на тривалі мобілізаційні процеси, як це було, приміром, у Другу світову. Об’єкти тероборони мають бути негайно прикриті й узяті під оборону. Як показав 2014 рік, сучасна війна починається з роздмухування конфлікту всередині країни. Це збільшення чисельності й спрямоване на досягнення дієвого організаційного ядра в з’єднаннях тероборони, спроможного у максимально стислі терміни розгорнути систему та привести її у боєздатний стан.

На Вашу думку, наскільки швидкою буде імплементація закону про національний спротив у разі його ухвалення парламентом?

Упевнений, це відбудеться швидко, адже відповідні напрацювання є, система працює. Збільшення чисельності дасть змогу посилити керівництво з’єднань і частин тероборони, укомплектувати штаби, організувати планування тероборони, завдяки посиленню військової складової почати створювати добровольчу компоненту. Інструкторів, які з’являться у результаті збільшення чисельності, націлять на підготовку добровольчих підрозділів. Для цього опрацюють чіткий графік їхньої підготовки на полігонах. План тероборони, загалом всі керівні документи, затвердять у короткий термін.

Литовці пішли нам назустріч за усіма напрямами. Дали можливість працювати у всіх установах, зокрема, сеймі, де ми взяли блок документів, які є основоположними для роботи тероборони

На який міжнародний досвід спирались, працюючи над цим законопроєктом? Раніше йшлося про естонський досвід, польський…

Ми насамперед звернули увагу на Литву. Це наш справжній, доброзичливий партнер, який відкрив Україні все. Саме у них ми запозичили принципи співпраці військової й добровольчої компонент тероборони. У литовців вони перевірені роками, адже тероборону створювали одразу з проголошенням незалежності країни, що навіть передувало збройним силам. Литовці пішли нам назустріч за усіма напрямами. Дали можливість працювати у всіх установах, зокрема, сеймі, де ми взяли блок основоположних для роботи тероборони документів.

Ми вивчали досвід і на місцях, зокрема у містечку Алітус, де розміщені військові й добровольчі підрозділи, їхні пункти забезпечення. Розібрались, як взаємодіють батальйон тероборони і військова бригада «Залізний вовк», дислоковані на одній території й функціонально доповнюють одне одного. У нас так само передбачається таке сусідство та взаємодія.

Польща почала формувати бригади тероборони. І ми теж вивчили це. Передусім те, що поляки спланували створення цих підрозділів у кілька етапів, на напрямах, де є загрози – на півночі (Калінінградська область РФ) і білоруський кордон. Ми це перейняли. У плані розгортання з’єднань та частин тероборони у нас усе відбуватиметься адекватно. Тобто, міжнародний досвід враховано повністю.

Законопроєкт повністю убезпечує наших захисників-патріотів, які виконуватимуть завдання у межах національного спротиву

Які ще є особливості законопроєкту?

Передусім він повністю убезпечує наших захисників-патріотів, які виконуватимуть завдання у межах національного спротиву. Їх на 100 відсотків захистимо у межах чинного законодавчого поля України. У разі ліквідації диверсанта, який прагнув знищити той же міст, доброволець не нестиме кримінальної відповідальності – він захищений законом як вартовий і людина, яка виконує функції оборони. Це чітко прописано у нашому документі  й з такою якістю це зроблено вперше. Добровольці матимуть пов’язку «Тероборона» й відповідне посвідчення, а їхній керівник матиме офіційне завдання від старшого військового керівника з охорони визначених об’єктів. Вони одразу ж беруть населений пункт під контроль, разом із поліцейськими здійснюють дворові обходи – чи не з’явились чужинці. Якщо наші війська починають рухатися через село, добровольці забезпечують їхнє проходження зоною відповідальності.

Добровольці матимуть пов’язку «Тероборона» й відповідне посвідчення, а їхній керівник матиме офіційне завдання від старшого військового керівника з охорони визначених об’єктів

Водночас у законопроєкт внесено перестороги. В жодному разі ми не політизуємо цей процес. По-перше, люди, які є членами певних партій та рухів, не можуть входити у склад добровольчих підрозділів тероборони. Як військовослужбовець поза політикою, так само і доброволець тероборони. По-друге, в жодному разі вони не повинні бути на утриманні якоїсь «грошової торби». Адже це не приватна армія, яка, пробачте, може скотитися до мародерства, порушень правопорядку.

Новий документ суттєво доповнений. Він чітко регламентує захист членів сімей військових та добровольців, яких залучають до спротиву і виконання завдань територіальної оборони й враховує адміністративну реформу України, адже відбулося укрупнення районів, з’явилися окремі тергромади.

Крім цього, в законопроєкті є низка запобіжників. Якщо доброволець отримує «добро» у нацполіції на придбання вогнепальної зброї, він має пройти необхідну процедуру перевірки, починаючи з медичної і закінчуючи перевіркою на предмет злочинної складової, аби людина не мала ув’язнення. Тобто, йдеться про стандартну процедуру. Другий момент, що бійцям тероборони дозволятимуть установленим порядком зберігати у себе вдома й користуватися на полігонах бойовими набоями: бронебійно-запалювальними, трасувальними.

Чи зможуть добровольчі підрозділи тероборони вести автоматичний вогонь?

За українським законодавством, мисливська зброя забезпечує лише одиничний вогонь.

Яку мотивацію закладає законопроєкт, аби люди йшли у підрозділи тероборони?

З молоді, яка вступить добровільно до підрозділів тероборони, відбиратимемо кандидатів до вступу на навчання у військові виші з наступним присвоєнням їм офіцерських звань. Закон передбачає відкриття у військових та спеціальних навчальних закладах кафедр, які готують фахівців тероборони.

Як тільки запустимо добровольчу складову тероборони, вона дуже швидко стане помітною. Зрештою, це новий щабель розвитку громадянського суспільства

Упевнений, для бійців тероборони головною мотивацією стане чоловіче кредо – захистити рідних, свій дім, Батьківщину. Останні соцдослідження яскраво це підтверджують – українці готові виконати конституційний обов’язок із захисту власної держави. Я впевнений, як тільки запустимо добровольчу складову тероборони, вона дуже швидко стане помітною. Зрештою, це новий щабель розвитку громадянського суспільства, його самоорганізації.

Нині в Україні є свято тероборони. Уявіть, якого розмаху воно набуде із запровадженням добровольчих підрозділів! Я сам бачив, як воно згуртувало литовське суспільство. Там у святковий день берети тероборони одягають усі, хто хоч якось дотичний до національного спротиву. У мене в пам’яті сивочолий доброволець у форменому береті литовської тероборони, поруч з яким стояло четверо внуків. Усі люди в піднесеному настрої, вітаються. Такий народ не здолати!