СЕРГІЙ САЛКУЦАН: «ОФІЦЕР ПОВИНЕН ВЧИТИСЯ ДЕ МОЖЛИВО Й СКІЛЬКИ МОЖЛИВО»

СЕРГІЙ САЛКУЦАН: «ОФІЦЕР ПОВИНЕН ВЧИТИСЯ ДЕ МОЖЛИВО Й СКІЛЬКИ МОЖЛИВО»

Про перспективні напрями освіти у 2020 році та впровадження стандартів НАТО в Національному університеті оборони України розповів в ефірі Армія ФМ заступник начальника Національного університету оборони України ім. Івана Черняховського генерал-майор Сергій Салкуцан.

 

 

 

 

Олена Кравченко: Є три рівні навчання: тактичний, оперативно-тактичний та оперативно-стратегічний. Курсанти закінчують військовий виш, здобувають тактичний рівень. Зазвичай вони думають, що на цьому все, навчання закінчилось. А насправді що далі?

Сергій Салкуцан: Згідно із законодавством маємо три рівні освіти, встановлені керівними документами, а саме Концепцією створення єдиної системи військової освіти, яку ухвалили постановою Кабінету Міністрів України ще в 1997 році. 

Тактичний рівень передбачає розгалужену схему підготовки за спеціальностями й спеціалізаціями. Оперативно-тактичний та оперативно-стратегічний рівні зосереджені в Національному університеті оборони України, як і передбачала концепція.

Департамент військової освіти і науки Міністерства оборони України пропонує трирівневу систему, яка повністю відповідає стандартам НАТО. Нам довелося переглядати змістову частину навчання кожного з курсів на всіх рівнях. Тепер на кожному з рівнів ми пропонуємо певні курси. В основу освіти покладена західна філософія лідерства, принципова концепція й культура військового керівництва всіх рівнів. Лідерські курси – достатньо глибокі кар’єрні та ментальні перетворення, які має пройти офіцер за час військової кар’єри. Тому з тактичного рівня тільки починається становлення сучасного офіцера як військового фахівця.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Олена Кравченко: Але оперативно-тактичний рівень ще є. Чи цього року він вже змінить назву?

Сергій Салкуцан: Він існує, але перетворюється на оперативний рівень. У класичному розумінні оперативно-тактичний рівень змістовно увібрав два рівні управління: верхній тактичний рівень (бригада, батальйон) і оперативний рівень. В арміях країн НАТО оперативний рівень є самостійним. На Заході він називається об’єднаним, тому що це перший рівень, де розглядаються міжвидові об’єднані операції. Наприкінці 2018 року в Міністерстві оборони України затверджено статут проекту «Розвитку системи військової освіти та підготовки військових фахівців», який передбачає повний перехід на нову систему підготовки з 2021 року. Ми за 2 роки провели апробацію програм, нових підходів до організації процесу навчання, щоб перебудувати систему кар’єри офіцерів. У нас є категорія офіцерів, які працюють на оперативному рівні, але багато хто з них не вивчав в академічному середовищі бригадну тематику. Тому на оперативному рівні ми ще використовуємо  гібридну програму, яка містить бригадну тематику, але ближчим часом ми перейдемо на оперативну тематику оперативного рівня.

Олена Кравченко: Як дізнатися, коли потрібно здобувати оперативний рівень?

Сергій Салкуцан: Питання навчання офіцера риторичне. Офіцер повинен вчитися де можна й скільки можна. Нині певних норм немає, але є прив’язка до посад, на яких має проходити службу офіцер до досягнення ним рівнів освіти. Ви не зможете обіймати посаду оперативного рівня, якщо не закінчили навчання в університеті. Відповідно, наближаючись до рівня командира батальйону, офіцеру потрібно підвищити кваліфікацію перед призначенням на посаду, тобто рівень військової освіти. У наших партнерів й колег потреба здобуття військової освіти пов’язана з отриманням певного військового звання. Наприклад, щоб вийти на рівень бригади, капітан повинен міркувати над тим, щоб вступити на курс (L2) – вищий тактичний курс, який охоплює рівень бригади і є дещо новим для нас. Але він є першим серйозним кар’єрним рівнем.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Олена Кравченко: Чи здобуває офіцер на рівні L2 додаткову спеціальність?

Сергій Салкуцан: Ні, він не передбачає ніяких додаткових спеціальностей і спеціалізацій. Цей курс допомагає набути навичок та умінь планувати бойові дії на рівні бригади, сформувати мислення офіцера на тактичному рівні.

Олена Кравченко: Розкажіть про рівні L3 та L4.

Сергій Салкуцан: За градацією наших партнерів НАТО - це оперативний рівень. Ми розробили «курс об’єднаних штабів оперативного рівня». Цей курс поки що у пілотному режимі. Триває він 6 місяців, входить до нього 12 модулів. Передбачає він набуття навичок компетентного планування всього спектру операцій і опанування процедур операційного планування. І от процедура операційного планування, структура самого курсу запозичена у Балтійському оборонному коледжі. Протягом останніх двох років ми активно співпрацюємо. Завдяки програмі НАТО «DEEP Ukraine» залучаємо партнерські організації, співпрацюємо з колегами по НАТО. Програми (L3) і (L4) ми взяли як «донорські», щоб розробити власну, адже це найшвидший та найефективніший шлях наблизитись до рівня країн - членів НАТО.

Але є  проблема, хто буде викладати? Тому що частина тем і блоків нові для нас. Наприклад, теорія лідерства. Три роки тому ми взагалі про це не говорили, а зараз теорія лідерства – основа всіх трьох програм. Ми вже провели кілька виїзних курсів для курсантів навчальних закладів Львова, Одеси, Харкова. Орієнтуємося на комплексну підготовку, тож на першому плані формування компетентності офіцерів. Щодо L4 – це стратегічний рівень. Тут програма зосереджена суто на питаннях оборонного та стратегічного планування.

Олена Кравченко: Ті військовослужбовці, які вже мають оперативний, стратегічний рівні, чи треба їм перевчатися та проходити додаткові курси?

Сергій Салкуцан: Заступник Міністра оборони Канади на одній із зустрічей зазначив, що наше завдання – впровадження реформи і акцент на тактичному рівні. Але специфіка реформи у тому, що треба зробити акцент на всіх трьох рівнях. Офіцер, який прийшов на стратегічний рівень, вчора був нашим слухачем на старому оперативно-тактичному рівні. І той, хто приходить в університет через три роки після завершення оперативно-тактичного рівня, дивується, тому що нині базовий модуль на стратегічному рівні – це не просто курс. Людина повинна активізувати усі свої ресурси і зрозуміти, що подальше навчання передбачає правильну риторику, коротке й правильне формулювання думок, шліфування ментальності. До речі, у нас є система індивідуальної підготовки, дистанційних курсів. Взагалі ці курси перепідготовки нетривалі, максимум місяць.

Мінімальний кар’єрний курс має бути шість місяців. У наших партнерів, у Балтійському оборонному коледжі, тривалість навчання на оперативному рівні 11 місяців, а на стратегічному – 10. Керівництво Міністерства оборони України вирішило відходити від заочного навчання. Цьогоріч вперше не буде набору на таку форму навчання. Ми плануємо наш кар’єрний курс зробити 12 місяців для оперативного рівня, а для стратегічного – 8. Коли американський генерал-лейтенант Кіт Дейтон зустрічався з Міністром оборони України у 2019 році, він сказав: «Мені подобається ваш дух новаторства, який існує у МО України, ГШ ЗСУ. Я відчуваю, що у вас багато нових проектів, які впроваджуються досить швидко і в якості експериментів. Адже практичне таке впровадження є найкращим способом зрозуміти помилки і напрям, куди рухатись далі».

Університет оборони був одним із ініціаторів розроблення концепції військової освіти. Перш за все,  щоб офіцери здобували базову освіту у видових навчальних закладах: військових інститутах, академіях. Навчання з 2020 року на бакалавріаті, як і було, чотири роки. Наш основний контингент – це офіцери, які здобуватимуть військову освіту у галузі «Військові науки» за спеціальностями: «Національна безпека», «Військове управління», «Забезпечення військ (сил)», «Озброєння, військова техніка». Закінчивши навчальний заклад, офіцери проходитимуть спеціалізовану підготовку тривалістю до одного року, так званий початковий рівень (L1b).

Після завершення офіцер повинен прослужити  2-3 роки, дійти до рівня посади начальника штабу, батальйону, дивізіону або їм рівних, і має продовжити розвиток своє військової кар’єри на командно-штабному курсі (L2) – 6 місяців. За нашими підрахунками, через 2-4 роки офіцер підійде до рівня оперативного, тоді має усі права вступити на курс об’єднаних штабів оперативного рівня (L3) – 6 місяців. Офіцерів, які проходитимуть від рівня до рівня, буде все менше через жорсткий відбір. Частина офіцерів, які пройдуть оперативний рівень, матимуть можливість вступити на курс вищого керівного складу стратегічного рівня (L4).

Олена Кравченко: Які можливості відкривають ці курси для офіцерів?

Сергій Салкуцан: Офіцер, який має освітній ступінь «магістр», може далі підвищувати тільки рівень військової освіти. Наприклад, отримати на оперативному рівні кваліфікацію – професіонал у сфері оборони, офіцер оперативного рівня, і на стратегічному – професіонал в сфері оборони, офіцер стратегічного рівня. Цього буде достатньо, щоб обіймати відповідні посади.

Офіцери, які випустилися бакалаврами, зможуть здобути освіту перш за все за напрямом «Військові науки» в університеті, отримавши диплом державного зразка і освітній ступінь «магістр».

Олена Кравченко: Чи можна буде здобути спеціальність, окрім рівня?

Сергій Салкуцан: Ми розглядаємо ситуацію, щоб це відбувалося не паралельно, а зробити додатковий блок модулів, орієнтовно 40 кредитів. Для офіцерів, які мають освітній ступінь «бакалавр», а їх ні посади передбачатимуть ступінь «магістр», - це буде обов’язково. Ті офіцери, у яких вже є магістратура, зможуть здобути спеціальність за бажанням.

Олена Кравченко: Яка доля тих, хто отримав первинне офіцерське звання за сумісною вищою освітою, військова кафедра?

Сергій Салкуцан: Я не бачу перепон, щоб вони здобули військову освіту на рівні цих курсів.  Торік Академія сухопутних військ імені гетьмана Петра Сагайдачного провела  як експеримент короткотривалий лідерський курс для тих, хто має освітній ступінь «бакалавр», здобутий у цивільних навчальних закладах. Результати досить оптимістичні.

Олена Кравченко: Чи буде впроваджуватись англійська мова як обов’язкова?

Сергій Салкуцан: Буде. На нараді за участю міжнародних партнерів ми обговорювали питання запровадження нової програми для бакалаврату тривалістю 600 годин. Також було презентовано новий погляд на організацію вивчення іноземної мови на оперативному та стратегічному рівнях.

Згідно з концепцією вивчення іноземної мови, затвердженою 2 роки тому, після завершення тактичного рівня офіцер повинен мати рівень СМР2. Але цього досягти одразу важко. І це проблема не тільки військової освіти, а  освіти в цілому. Тому ми готові брати до себе офіцерів, які після випуску з військових інститутів мають рівень СМР1,СМР1+, це як мінімум. Відібрані кандидати будуть розділені на три категорії за їхнім рівнем знання іноземної мови.