Шах і мат: легкі фігури, що борються проти пішака
Не вмієте грати? Не вдається перемагати суперників? Не панікуйте. Допоможемо! Ми зробимо з Вас гросмейстерів! Сьогодні ми поговоримо про легкі фігури, що борються проти пішака.
Слон проти пішака. Слон у боротьбі з пішаком здебільшого домагається нічиєї (б’є пішака, хоч і сам часто гине), але для цього необхідно, щоб йому не перешкоджав свій або ворожий король і щоб пішак не пройшов того поля, яке прострілюється слоном. Слон, ставши на поле f5, контролює діагональ b1 - h7 і не пропускає пішака с3 у ферзі. Якщо пішак стане на поле с2, то слон поб’є його і сам гине під ударом короля супротивника. Нічия.
Але бувають, хоча й рідко, закінчення, коли свій король заважає слонові зайняти бойову діагональ, а пішак вже просунутий далеко вперед. Слон тут нічого не зможе вдіяти. Пішак без перешкод йде в ферзі. Перевірте ходи на шахівниці.
1. h5 - h6 Сс6 - b5
2. h6 - h7 Сb5 - d3
3. h7 - h8Ф.
Трапляються позиції, коли король супротивника перешкоджає слону своєчасно захопити бойову діагональ, а пішак проскакує «мертве» поле і проходить у ферзі. Перевірте ходи на шахівниці.
1. g5 - g6 Сс7 - d8
2. g6 - g7 Cd8 - f6
3. g7 - g8Ф.
Незвичайне закінчення. Пішак заматовує короля. Хід чорних. Чорні змушені захищатись від шаха. Додумайте, як пішак матує короля чорних. Як білі домагаються нічиєї.
Кінь проти пішака. Кінь, як і слон, при допомозі свого короля знищує пішака, забезпечуючи своїй стороні нічию. Кінь надто легко перемагає пішака, якщо свій король встигає затримати рух пішака.
Досить важкі позиції бувають у закінченнях, де одному коневі доводиться вести боротьбу проти пішака і проти короля. Хід білих. Простежте за боротьбою.
1. Крс4 - с5 Кc6 - а7
2. Крс5 - b6 Ка7 - с8+
3. Крb6 - b7 Кс8 - d6+
4. Крb7 - с6 Kd6 - с8
5. Крc6 - с7 Кс8 - а7
6. Крс7 - b7 Ка7 - b5
7. Крb7 - b6 Kb5 - d6. А якщо
8. а6 - а7, то 8... Kd6 - с8+
9. Крb6 - b7 Кс8 : а7. Нічия.
Але нерідко бувають закінчення, коли кінь не може впоратися з пішаком. Хід білих. Король знищує або відганяє коня і проводить пішака в ферзі. Перевіримо боротьбу.
1. Крс5 - с6 Кс7 - а8
2. Крc6 - b7 Ка8 - b6
3. Крb7 : b6 Кре3 - d4
4. а7 - а8Ф.
Інколи виникають несподівані закінчення. Хід білих. Кінь і король стоять близько від пішака супротивника, але обидві фігури неспроможні щось вдіяти проти одного пішака. Спробуємо діяти конем.
1. а5 - а6 Кb7 - d6
2. а6 - а7 Kd6 - с8
3. а7 - а8Ф.
Погляньте тепер, як король вестиме боротьбу проти пішака.
1. а5 – а6 Kpd7 - с7
2. а6 - а7 Крс7 - b6
3. а7 - а8Ф!
Тут дійсно можна вжити приказку — близько лікоть, та вкусити його ніяк.
А ось каверзна кінцівка, де кінь матує короля. Такі позиції виникають тільки в кутку шахівниці, коли пішак і король затиснуті на крайній вертикалі.
Білим тут потрібно застосувати метод цугцвангу. Перевіримо боротьбу на шахівниці.
1. Кс5 - d3 Кра2 - а1
2. Kd3 - c1.
Чорні в цугцванзі та змушені 2... а3 - а2. 3. Кс1 - b3 х.
Хід білих, мат в один хід
Відповідь на попереднє завдання: білий пішак f5-f6, шах і мат.
Наступного тижня ми поговоримо про слона і пішака проти короля. Коментуйте, аналізуйте і ставте «Шах і мат» разом з Армія FM.