Топ ударних безпілотників України

Топ ударних безпілотників України

Якщо на початку агресії Росії українському війську бракувало розвідувальних безпілотників, то зараз актуальними стають і ударні. У нашій армії вже є шість турецьких комплексів Bayraktar TB2 і невдовзі буде ще п'ять новішої модифікації. Вітчизняні виробники також працюють у цьому напрямі, і далі ми розповімо про їхні розробки.

 

 

 

БАРАЖУВАЛЬНИЙ БОЄПРИПАС RAM UAV (ТОВ КОРТ)

Цей безпілотник-камікадзе, який ще можна назвати баражувальним боєприпасом, розробила Компанія оборонних і радіоелектронних технологій. Вперше Ар-Ей-Ві-Ю-Ай-Ві (RAM UAV) продемонстрували під час 3-ї Міжнародної виставки та конференції безпілотних систем і тренажерів Юмекс-2018, яка відбулась в Абу-Дабі. Основне призначення зразка — виявлення у визначеному районі та ураження наземних або надводних броньованих цілей та систем протиповітряної оборони. Безпілотник має електричний двигун, що забезпечує дальність польоту до 30 кілометрів на крейсерській швидкості 70 кілометрів за годину. Запуск здійснюється за допомогою спеціальної катапульти. На розгортання апарата потрібно лише 10 хвилин, а максимальний час польоту становить 40 хвилин. Завдяки інтегрованому льотному контролеру можна автоматично вести літак заданим маршрутом, переглядати відео в реальному часі та здійснювати прицільне ураження цілі після її виявлення. Літальний апарат пройшов випробування в районі проведення Операції об’єднаних сил на Донбасі і показав високі результати протидії ворожим комплексам радіоелектронної боротьби.

 

УДАРНИЙ БЕЗПІЛОТНИЙ КОМПЛЕКС «ГРІМ» (НВП Атлон Авіа)

Під час виставки «Зброя та безпека 2019» науково-виробниче підприємство «Атлон Авіа» вперше продемонструвало власну розробку — ударний безпілотний комплекс «Грім». Він призначений для ураження цілей методом самознищення. Може бути класифікований як «літак-снаряд», або ж «баражувальний боєприпас». «Грім» сконструйований за принципом біплана з двома наборами ікс-подібних площин, що встановлені на корпусі боєприпаса разом з оптико-електронним обладнанням для наведення цілі. Це забезпечує гарну керованість у режимі наведення та пікірування комплексу на цілі. Його унікальність  — у способі запуску за допомогою мультикоптера, який після підняття баражувального боєприпаса на висоту і від'єднання, продовжує політ і виконує роль ретранслятора сигналу. Максимальна дальність ураження цілі до 40 кілометрів, а тривалість польоту — до 60 хвилин. Загальна злітна маса близько 10 кілограмів, а вага бойової частини — до 3,5. Однією з особливостей комплексу є його незалежність від навігаційних систем, що дозволяє «Грому» працювати автономно навіть під час ведення активної радіоелектронної боротьби.

 

УДАРНИЙ БПЛА PEOPLE'S DRONE PD-1 (Народний проєкт та UkrSpecSystems)

Відкриттям 2019 року стала оновлена версія відомого безпілотника-розвідника Піплз Дрон Пі-Ді-1, який перейшов у категорію ударних. Він розроблений Всеукраїнським центром волонтерів «Народний проєкт» і компанією Укрспецсистемз. Авіаційний комплекс призначений для ведення повітряної розвідки та контролю над переміщенням супротивника. На БПЛА встановлена гіростабілізована платформа з термальною камерою, що фільмує високоякісне відео. Літак може продовжувати виконання місії автоматично або повернутися до точки старту при виявлені перешкод ворожих засобів РЕБ. Нова версія Пі-Ді-1 оснащена потужнішим двигуном, який відтепер може комплектуватись баражувальними боєприпасами, що розташовані по одному на кожному крилі. Маса корисного навантаження становить 8 кг. Максимальний час польоту 5 годин, а висота до 2 кілометрів. Точність ураження з кілометрової висоти близько десяти метрів, але цей показник також залежить від того, чи оснащений боєприпас системами прицілювання та коригування траєкторії.

 

ПЕРСПЕКТИВНИЙ БАК «ГОРЛИЦЯ» (ДП Антонов)

Варто згадати і перспективний проєкт Державного підприємства «Антонов» під назвою «Горлиця». Його вперше показали 2017 року. Після  того апарат пройшов перевірку на міць в аеродинамічній трубі, а в жовтні 2017 — льотні випробування. Основні характеристики безпілотного комплексу описали так: практична дальність польоту до 1050 кілометрів, тактичний радіус застосування до 80 кілометрів, а максимальний час польоту близько 7 годин. У 2018 році в інтернеті з’явилася відеопрезентація Держпідприємства «Антонов», в якій розкрито бачення трьох перспективних безпілотників вітчизняного виробника. Окрім «Горлиці», там також фігурував «Стратегічний БАК» та «Мішеневий комплекс». Співпрацювати мали з вітчизняними підприємствами Івченко-Прогрес, КБ, Луч, НІІ РТВ, Телекарт Прилад та НДІ лазерних технологій. У 2018 році почалося проєктування за темою проєкту Горлиця-2. А в останні два роки вироблялося оснащення для виготовлення композитного інтегрованого фюзеляжу, що дозволить збільшити злітну вагу з 200 до 250 кілограмів. Минулого літа було відомо, що «антонівці» ведуть роботу за обома проєктами, але співвиконавці її призупинили через брак державного фінансування.

 

ДРОН-КАМІКАДЗЕ «ПІЛУМ» (A.Drones)

В листопаді 2019 року вперше стало відомо про випробування безпілотного літака-снаряда "Пілум" від компанії Ей-Дронс. Як запевняють розробники, ці зразки можуть бути використані в складі рою дронів для прориву ворожої системи протиповітряної оборони. До комплексу входить 4 апарати, наземна станція та антенний пост. Здатний розгортатися лише за дві хвилини і вражати цілі на дистанції до 50 км. Адже Пілум це літак-снаряд з масою бойової частини 2 кг у варіанті з силовою установкою і 5 кг у варіанті плануючої бомби. Середня швидкість апарата 90 км/год, а максимальна становить 110 км/год. Він може здійматися в повітря на дві тисячі метрів, а час польоту становить 30 хвилин. 

Завдяки тому, що безпілотник працює в одному мережевому середовищі з іншими дронами, його можна використовувати як ретранслятор сигналів для наведення літака-снаряда на значній відстані від наземної станції. Окрім цього, передавання даних на одній частоті полегшує ретрансляцію сигналів від апарата до апарата, і дає можливість побудувати фізично захищений радіорелейний зв’язок із застосуванням вузькоспрямованих антен. Тобто, "Пілум" може протидіяти ворожим військам РЕБ.

 

ПЕРСПЕКТИВНИЙ БПАК «СОКІЛ-300» (ККБ Луч)

На початку листопада 2020 року Київське конструкторське бюро "Луч" продемонструвало свою свіжу розробку — ударний безпілотний літальний апарат оперативно-тактичного рівня — "Сокіл-300". Комплекс призначений для ведення розвідки та ударних місій на оперативній і тактичній глибині супротивника. Точна комплектація новинки ще нескоро стане відомою,  але поки є дані про три варіанти двигунів: МС-500В-05С/СE, АІ-450Т2 та Ротекс 914. Тактико-технічні характеристики комплексу залежатимуть саме від того, який агрегат стане «серцем» безпілотника. Поки ж, за розрахунками розробників, максимальна злітна маса БПЛА може варіюватися від 1130 кілограмів до 1225. Крейсерська швидкість становитиме від 150 км/год до 335, а «максималка» до вражаючих 580-ти. Граничну тривалість польоту прогнозують у проміжку до 26 годин., а радіус дії ударної «птахи» з радіозв’язком очікують до 300 кілометрів. Максимальна дальність польоту має бути не менш приголомшливою — до 3300 кілометрів. Плановане корисне навантаження на два крила Сокола-300 — 300 кілограмів. Звідси і назва. Для безпілотника вже є 85% складових, серед яких комплекс керованого протитанкового озброєння з ракетою РК-2П, що має дальність ураження до 10 кілометрів. Та всі перераховані параметри поки теоретичні. Для  розробки та випробувань необхідно півтора року, а здійнятися у небо він зможе через 9 місяців після початку робіт.