Треба бути ініціативними, креативними, технологічними і домінантними, — науковець Григорій Любовець

Треба бути ініціативними, креативними, технологічними і домінантними, — науковець Григорій Любовець

Як перемагати в контентно-інформаційному протистоянні, в ефірі передачі Інформаційний фронт дали поради науковці Військового інституту ім. Т. Шевченка та Центру комунікаційно-контентної безпеки Валерій Король та Григорій Любовець.

 

 

 

 

 

Костянтин Богатирьов: Яким, на вашу думку, є нині інформаційний простір?

Григорій Любовець: Інформаційний простір, з одного боку, дуже локальний: подія відбувається в конкретний час в конкретному місці, а з іншого — глобальний, доступний усім. Ми його класифікуємо як глобальний комунікаційно-контентний простір і національний інформаційний простір. Але цього мало. Ми маємо занурюватися в життєдіяльність певного підрозділу, з’єднання чи військовослужбовця. Це все зони нашої уваги, а для цього ресурси мають бути адекватними. І тому питання інформаційного простору — це і питання геолокальності. Інформаційний простір нині має різні якісні характеристики. З одного боку, це медіаполе, але також комунікаційно-контентне середовище і комунікаційно-контентна точка. Тобто це точка дії, яка може бути явищем або в мить зникати. Як приклад, передача росіянами трьох наших кораблів. На знеструмлених суднах в той час не було зв'язку і світла, а також медіа. А що сталося, коли путінці заявили про бомбардування корвета у Чорному морі?  З'ясувалося, що на цьому корветі був кореспондент CNN. Це свідчення, що медіа — складова військової дії. З огляду на такі відповідальні ситуації, якраз комунікаційно-контентна складова має бути повноформатна, повномасштабна і глобальна.

Валерій Король: Колега сказав про три аспекти: інформаційні поля, комунікаційні середовища і інформаційні точки. У Збройних силах бажано з цим працювати, бо інформаційне поле бригади в місті постійної дислокації і в зоні бойових дій зовсім різне. Відповідно потребує різного інструментарію, підходів і реакції всіх наших структур. Від інформаційно-медійних структур, керівників служби зв’язків з громадськістю і до командира та його підлеглих. Публічна людина, яка формує певну громадську думку і представляє державу завдяки своїй посаді, повинна мати чітку власну позицію, це має бути підготовлена людина.

Григорій Любовець: Командира бригади нині практично глобальний гравець. Особливо коли у нас втрати, а це пік світової уваги, і як ми показуємо оцю особистість, так ми фактично показуємо своє життя, історію. Тому це має бути справа стратегічного і тактичного рівня управління.

Костянтин Богатирьов: Чому боротьба с агресором в інформаційному просторі не поступається протистоянню на реальному полі бою?

Григорій Любовець: Є стала традиція: ми не нападаємо і не стріляємо першими. В інформаційному процесі все навпаки — трактувати подію маємо якнайшвидше. Якщо агресор нас випередить, то спотворить всі факти. В комунікаційно-контентному протистоянні треба бути ініціативними, креативними, технологічними і домінантними. Хочу звернути увагу, що міжнародні судові структури беруть до уваги під час судових рішень будь-які публікації. Тобто фото, відео, фільми і так далі перетворюються в юридичний факт. А загалом ми зараз перебуваємо на лінії зіткнення цивілізації і не цивілізації.

Костянтин Богатирьов: Чи є якийсь рецепт перемоги в інформаційній площині над ворогом?

Валерій Король: Ми працюємо комплексно, але в кожному випадку має бути креативне рішення. Базуючись на досвіді, треба вносити  інноваційний складник, тільки так ми можемо перегравати ворога.

Григорій Любовець: Треба бути ініціативнішими, креативнішими, технологічнішими за агресора, щоб його нейтралізувати. Думаю, ви частіше чуєте термін «протидія» або «протиборство». Один із рецептів нашої перемоги — зрозуміти, чому ці терміни працюють на агресора і відмовитись від них. Наші дії мають бути і глобальні, і локальні одночасно. У жодному разі не можна сказати, що щось закінчується. У путінців нічого не завершується, вони версійні, а це теж одна із методологій.

Костянтин Богатирьов: Яким чином Збройним силам діяти на випередження і інформаційному протистоянні?

Валерій Король: Нормативно-правові і структурні елементи у війську відпрацьовані і запущені в дію. Система працює, але вона має розвиватися, вдосконалюватися, діяти на випередження. Констатація подій неефективна. Є такий термін, як «бачення інформаційного простору».  Тобто прогнозування того, що має відбутися і реакція на ці негативні дії. Отакою має бути ефективна робота.

Григорій Любовець: Є дуже гарний слоган: «Ніхто, крім нас». Аналізуючи всі складові безпеко-оборонного сектору, ми дійшли висновку, що якраз у царині комунікаційної безпеки, ніхто, крім армійців. На рівні ООС продукується ексклюзив. Єдина проблема: ми не навчилися за допомогою цієї ексклюзивності нападати. Ще один аспект — не просто бачити, аналізувати, інформувати, а й орієнтувати.

Костянтин Богатирьов: Чи мають військовослужбовці проходити курси з комунікаційно-контентної безпеки?

Валерій Король: Військовослужбовець має бути інформаційно проактивним, а щоб він таким був, з ним потрібно працювати. На нашу думку, має бути такий курс у військових вишах, адже незалежно від фаху, адже курсант — перш за все громадянин України, людина, яка  буде відстоювати державницькі позиції. Для сержантського, рядового складу було б добре проводити відповідні тренінгові програми.

Григорій Любовець: Вважаю, військовослужбовця треба забезпечити різними рівнями комунікаційно-контентних сервісів, де б він знаходив відповіді. Чому? Бо ми формуємо професійну армію. А професіонал має знатися на процесах які відбуваються у Гвінеї, Чехії й так далі. І чому слово «анексія» — це гра на агресора. Питання якраз авторства, креативності, молодості технологічних сервісів — це наше завдання. І я думаю, що це можливо!

Костянтин Богатирьов: З огляду на комунікаційно-контентну безпеку, якою зараз для нас є найбільша загроза?

Валерій Король: В нас є інформаційні виклики, ризики та загрози. Коли ми бачимо все це все в комплексі, тоді встигаємо відреагувати вчасно. Тому треба змінювати підходи до цієї діяльності.

Григорій Любовець: Контент — це якраз питання дуже серйозної відповідальності, бо його, як і їжу, треба споживати вибірково і вдумливо.

Фото з мережі Інтернет