Як функціонує безоплатна правова допомога?

Як функціонує безоплатна правова допомога?

Про захист прав військовослужбовців в ефірі програми «Юрисконсульт» розповіла перша заступниця директора Координаційного центру з надання правової допомоги Оксана Василяка.

 

 

 

 

 

Олена Кравченко: Як функціонує в Україні система безоплатної правової допомоги?

Оксана Василяка: Система безоплатної правої допомоги функціонує в Україні з 2013 року. До нас вже звернулись 2,5 млн громадян, з них понад 1,7 мільйона отримали призначення юристів чи адвокатів, які представляли їхні інтереси в судах. Військовослужбовці – це категорія суб’єктів права на безоплатну правову допомогу.

Спочатку запрацювали 27 регіональних центрів за надання безоплатної правової допомоги. Їх основне завдання – забезпечення захисту прав затриманих, оскільки кожному затриманому держава призначає захисника. Така допомога є безкоштовною, а за послуги адвокатів чи юристів центрів платить держава. А з 2015 було відкрито 100 місцевих центрів з надання безоплатної вторинної правової допомоги, згодом близько 400 бюро, які допомагають в цивільних та адміністративних справах.

Тобто громадянин України, іноземець, та особа без громадянства, які перебувають на території України, можуть отримати безкоштовну первинну правову допомогу. Зокрема, правову консультацію, роз’яснення з правового питання або допомогу в складені документу правового характеру.

На представництво інтересів у судах (вторинну правову допомогу) мають право певні категорії громадян:

- малозабезпечені, які отримують дохід або соцдопомогу менше двох прожиткових мінімумів;

- люди з інвалідністю, як отримують дохід менше 2 прожиткових мінімумів, встановлених для непрацездатних осіб;

- люди, які мають відповідний статус. До них належать і учасники бойових дій.

Раніше нашими послугами можна було скористатися, тільки маючи посвідчення певного зразка. Нині звертаються і для отримання такого статусу або в разі відмови в отриманні цього статусу.

Якщо люди вже мають відповідний статус, то зазвичай звернення стосуються соціального забезпечення чи державних гарантій. Наприклад, це виплата грошової винагороди, майнові питання, виділення земельних ділянок, питання спадщини, опіки над дітьми. Щодо захисту в кримінальних справах, то це питання самовільного залишення військових частин, незаконного поводження зі зброєю і так далі. Кожне дев’яте звернення – від військовослужбовців.

Олена Кравченко: Такі координаційні центри є в кожній області?

Оксана Василяка: Координаційний центр – це центральна установа. Регіональні центри з надання безоплатної правової допомоги – це її відділення, які працюють в цілодобовому режимі. Вони забезпечують реалізацію прав затриманих осіб, осіб у кримінальних провадженнях і засуджених. Місцеві центри з надання безоплатної правової допомоги спеціалізуються в цивільних та адміністративних справах та покривають всю територію України. Зараз таких точок в Україні понад 500. Також є понад 2 500 дистанційних пунктів консультування. Вони розташовуються у віддалених населених пунктах, ЦНАП, військових частинах.

Єдиний номер системи безоплатної правової допомоги: 0-800-213-103. За ним можна проінформувати про затримання людини та отримати первинну юридичну консультацію.

Ми працюємо і онлайн, щоб максимально спростити шляхи звернення. Запровадили мобільний застосунок «БПД в смартфоні». Там можна одразу залишити звернення на консультацію, підвантажити документи, щоб юрист їх зміг почитати. Є цілий розділ щодо захисту прав військовослужбовців та учасників АТО. Також запущено застосунок «Твоє право». У ньому цілий блок, який стосується військовослужбовців, учасників бойових дій та їхніх сімей.

Олена Кравченко: Яким чином ви надаєте правову допомогу в частинах, адже в кожній частині є свій юрист?

Оксана Василяка: Відтоді як стаття 14 Закону «Про безоплатну правову допомогу» була доповнена такою категорією громадян, перше, що почали робити місцеві центри та бюро з надання правової допомоги - налагоджувати зв'язок з військовими частинами та військкоматами. На центральному рівні ми маємо меморандум з Міністерством оборони, де ці питання прописані. Наприклад, в певні дні наші юристи виїздять до військової частини на консультацію. Ресурси системи безоплатної правової допомоги значно більші, а юристи військових частин не з усім можуть впоратися. У нас є певні просвітницькі заходи з відповідної тематики для військовослужбовців. Ми поширюємо інформаційні буклети у військових частинах.

Загалом через карантин ми почали шукати інші шляхи доступу людини до послуг правової допомоги. Тож у нас діє чат-бот із безкоштовного консультування, окремий чат-бот з питань насильства в родині. Також важливий чат-бот «Кіберпес», який покликаний протидіяти кібербулінгу в мережі інтернет. Інформацію про нас можна знайти на сайті Міністерства юстиції, сайті Координаційного центру. Маємо сторінку в Фейсбук і канали комунікації в усіх месенджерах.

Олена Кравченко: Як ви почали співпрацю з Міністерством оборони і на якому вона етапі?

Оксана Василяка: Як тільки доповнили статтю 14 Закону «Про безоплатну правову допомогу», яка визначає перелік суб’єктів права на вторинну правову допомогу, ми одразу почали комунікувати з Міністерством оборони в абсолютно різних напрямах. Це і правопросвітництво, проведення різних заходів з військовослужбовцями та їх родинами, допомога щодо кримінальних проваджень.

Олена Кравченко: Затриманий військовослужбовець може одразу звернутися за безоплатною правовою допомогою?

Оксана Василяка: Представник правоохоронного органу, який здійснив затримання, має одразу після цього повідомити відповідний центр. Вони телефонують на гарячу лінію, і вже оператор з’єднує з регіоном, який призначає адвоката. Адвокат призначається протягом 2 годин і прибуває до затриманого. За законодавством до прибуття адвоката забороняється проводити будь-які слідчі дії.