Як в Міністерстві ветеранів сучасні технології ламають бюрократичні перепони?

Як в Міністерстві ветеранів сучасні технології ламають бюрократичні перепони?

Як технології дозволяють створити якісно нові послуги в інтересах українців, в ефірі передачі «Мілітарі навігатор» розповів заступник Міністра з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Володимир Левчук.

 

 

 

 

 

Ірина Зінчук: У 2019 році після проголошення Президентом України концепції «Україна в смартфоні» цифровізація стає базовим пріоритетом розвитку України, внаслідок чого відбуваються суттєві інституційні зміни. Вперше в Мінветеранів запроваджено посаду заступника Міністра з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації. Розкажіть, чим саме Ви опікуєтесь?

Володимир Левчук: Така посада введена в усіх центральних органах виконавчої влади, а не тільки в самому Міністерстві. Мої завдання вже прописані в самій назві посади. Головне завдання — це цифрова стратегія. Я координую управління проєктами цифровізації з проєктами інших структурних підрозділів Міністерства. Зараз це реалізація 4 великих підпроєктів: єдиний державний реєстр ветеранів війни; електронний кабінет ветерана; система інформаційних сервісів «Е-ветеран»; система визначення та аналізів стану психічного здоров’я.

Ірина Зінчук: Наприкінці лютого Мінветеранів презентувало новостворений ресурс — систему інформаційних сервісів «Е-ветеран». Які можливості вона відкриває для ветеранів?

Володимир Левчук: Головне завдання цієї системи — максимально інформувати ветеранів про наявні пільги, переваги і програми для них. На першому етапі ми створили інформаційно-довідкову систему. Зібрали інформацію про органи, які надають послуги з санаторно-курортного лікування, психологічної реабілітації та перелік органів з соцзахисту населення. Сконцентрували в одному місці за принципом «єдиного вікна» всю корисну і необхідну інформацію.

Ірина Зінчук: То це застосунок для телефона чи вебсторінка?

Володимир Левчук: Поки що це вебсторінка, на яку можна перейти з офіційного сайту Міністерства у справах ветеранів.

Ірина Зінчук: Як довго ви працювали над розробленням цього додатку?

Володимир Левчук: Ми працювали спільно з координаторами проєктів ОБСЄ в Україні. Вони залучили розробників, які створювали цю систему. Робота тривала близько 6 місяців, це разом з бюрократичними процедурами з погодженням документів.

Ірина Зінчук: Як показала себе система в роботі?

Володимир Левчук: За три місяці ми вже маємо трохи понад 14 тис. нових користувачів. Великий попит на інформацію щодо санаторно-курортного забезпечення та психологічної реабілітації. Намагаємось максимально підтримувати зворотній зв'язок від ветеранів, щоб дізнатись відгуки і яку ще інформацію вони хотіли б отримати. А якщо відстежувати всі запити, які надходять не тільки через інформаційно-довідкову систему, а й інші канали комунікації (особисті звернення, телефоном, чат-боти), то велика кількість звернень по землі і земельних ділянках.

Ірина Зінчук: Чи плануєте розширювати функції в сервісу «Е-ветеран»?

Володимир Левчук: Уже зараз ми працюємо над розширенням функціональності системи інформаційних сервісів у межах створення нових модулів. Загалом система — це не тільки веб-сторінка. Продовжуємо нарощування функціональності системи інформаційних сервісів в рамках створення електронного реєстру сертифікованих постачальників послуг психологічної реабілітації для ветеранів і членів їхніх родин. Також буде модуль з перепідготовки, сприяння працевлаштуванню. Актуальне створення мобільного застосунку «Е-ветеран». Також на часі створення електронного пільгового квитка, електронного посвідчення ветерана. Крім того, ми працюємо, щоб усі системи взаємодіяли між собою. Для того, щоб кожен із цих модулів працював, треба створити Єдиний державний реєстр ветеранів війни.

Ірина Зінчук: Ще у 2019 році йшла мова про те, що треба створити Єдиний державний реєстр ветеранів війни. На якому етапі нині проєкт?

Володимир Левчук: До 2020 року нічого не відбувалося, крім законотворчого врегулювання цього питання. На жаль, не було фінансування держбюджету. У 2020 році Мінветеранів підписало меморандум з Радою міжнародних наукових досліджень (IREX) серед іншого про допомогу у створенні програмного забезпечення Єдиного державного реєстру ветеранів війни. Наприкінці 20-го було підписано договір, а у 2021 році затверджено технічне завдання і розпочато створення. Нині десь 75% програмного забезпечення вже є. У серпні плануємо розпочати тестову експлуатацію.

Ірина Зінчук: На Вашу думку, які можливості відкриє створення цього реєстру?

Володимир Левчук: Найперше — ми дізнаємось точну кількість ветеранів війни. Також ми зможемо побачити, який ступінь реалізації пільгових чи програм підтримки державою кожного ветерана. Зараз потрібна інформація для такого аналізу розкидана серед 15 органів виконавчої влади. Цей реєстр якраз об’єднає 15 різних інформаційних систем. Ми знаємо «Дію», але вона відображає і передає дані, але не консолідує їх. Ми ж маємо зібрати дані, обробити їх і візуалізувати для ветеранів як кінцевих споживачів. Вони зможуть дізнаватись про перелік пільг і послуг, які їм належать. Також буде видно ступінь реалізації — що вони використали, а чим ще можуть скористатися. І головне — вони чітко знатимуть, де зможуть все це реалізувати.

Ірина Зінчук: Тобто саме в цьому реєстрі можна буде створити «Електронний кабінет ветерана»?

Володимир Левчук: Не саме в цьому реєстрі. Це інша система, яка взаємодіє безпосередньо з Державним реєстром ветеранів війни. Вона бере з нього інформацію і візуалізує для конкретного ветерана.

Ірина Зінчук: А на якій платформі ветеран може створити власний «Електронний кабінет»?

Володимир Левчук: «Електронний кабінет» створюємо ми, а ветеран може мати доступ до нього. Ми зараз працюємо, щоб це зробити через портал «Дія».

Ірина Зінчук: На Вашу думку, скільки часу ще потрібно, щоб система запрацювала?

Володимир Левчук: Сподіваюсь, до кінця року. У нас, за приблизною оцінкою, мільйон двісті ветеранів. Всі дані про них треба консолідувати, перевірити і тільки після цього видати ветеранам. Це поступова робота, тож не одразу всі ветерани зможуть побачити інформацію про себе.

Ірина Зінчук: Тобто інформацію зможуть дізнаватись не тільки ветерани російсько-української війни, а й люди, які раніше отримали статус учасника бойових дій?

Володимир Левчук: Так, це всі 4 категорії, згідно із Законом України «Про статус ветеранів війни».

Ірина Зінчук: Над якими ще проєктами щодо цифрового розвитку працює Мінветеранів?

Володимир Левчук: В першу чергу — нарощування функціональності системи інформаційних сервісів. Інформаційно-довідкову систему ми хочемо розширити новими функціями. Найперше — це буде автоматичне формування рейтингу закладів. На основі відгуків ветеранів система автоматично формуватиме рейтинг і оцінку певного закладу за принципом «Booking». Працюємо над бізнес-процесом, як перевести функцію бронювання закладів санаторно-курортного лікування від органів соціального захисту населення на Мінветеранів. Також це створення електронного пільгового квитка, який буде діяти на всій території України.

Ірина Зінчук: Мінветеранів оголосило про початок реалізації програми — “Захист, розвиток, добробут” та про створення онлайн-платформи ветеранського бізнесу. Розкажіть про ці ініціативи…

Володимир Левчук: Однією з ініціатив Мінветеранів є створення державної онлайн-платформи, де була б розміщена вся інформація про бізнес ветеранів, а також товари та послуги, які вони пропонують. Якщо ветерани підняли обороноздатність, вони точно так зможуть підняти економіку. В цьому держава повинна їм максимально сприяти. В умовах цифровізації ми маємо зробити зручні сервіси для ветеранів з використанням сучасних технологій. Планується створення онлайн-платформи для введення і підтримки підприємництва.

Ірина Зінчук: Тобто на цій онлайн-платформі кожен ветеран зможе презентувати свій бізнес?

Володимир Левчук: Такий електронний ресурс стане рекламним майданчиком, який дає держава. Також це буде місце, де можна буде об’єднуватись за родом діяльності, територіальною ознакою. На цій платформі буде зібрана уся інформація про наявні державні та недержавні програми підтримки ветеранського бізнесу з прикладами заявок та бізнес-планів під кожну програму, конкурс чи грант. Ми хочемо там розмістити історії успіху ветеранів. Що вони могли ділитися там своїми бізнес-планами, стратегіями, щоб поширювати свій досвід серед спільноти. Онлайн-платформа гарантовано захищатиме персональні дані ветеранів.

Ірина Зінчук: Яка інформація буде у вільному доступі, а яку побачити ніхто не зможе?

Володимир Левчук: Щодо реєстру ми ставимо завдання: логіювання всіх запитів до будь-якої інформації громадянина; запобігання масовому вивантаженню інформації з системи; захист персональних даних, які передаються каналами зв’язку. Ветеран зможе отримати інформацію лише про себе. Співробітники Міністерства у справах ветеранів зможуть отримати інформацію, з якою мають працювати згідно зі своїми обов’язками. Інші органи виконавчої влади зможуть дізнатись тільки статус — так чи ні.

Ірина Зінчук: З якою метою Мінветеранів запустило нові сервіси для ветеранів — чат-боти у месенджерах: Viber, Telegram та Facebook?

Володимир Левчук: Чат-боти для ветеранів знаходяться на базі facebook messenger, telegram та Viber. Ми вже маємо близько 3000 постійних користувачів. Такі сервіси - швидкий інструмент для оперативного доступу до цільової інформації, які працюють 24/7 без вихідних. За допомогою цих ботів ветеран може вирішити низку проблем та отримати в один клік на своєму смартфоні відповіді на актуальні питання про процедуру надання статусів УБД, пільги, програми соціальної, професійної, медичної та психологічної реабілітації та іншу інформацію. Крім того, за допомогою чат-боту є можливість створити та зареєструвати офіційний запит до Міністерства в онлайн-режимі.