ЯКІ ЗЕМЛІ МІНОБОРОНИ ПОВЕРНУТО У 2019 РОЦІ?

ЯКІ ЗЕМЛІ МІНОБОРОНИ ПОВЕРНУТО У 2019 РОЦІ?

 

Про повернення незаконно вилучених у Міноборони земель говорили з начальником Управління нормативно-методичного забезпечення та моніторингу володіння використання та розпорядження нерухомого майна і земель полковником Борисом Закутнім.

 

 

Олена Кравченко: Відколи виникла необхідність повернення земель?

Борис Закутній: Необхідність повернення земель існувала постійно, починаючи з проголошенням Незалежності України 1991 у році. Гостра проблема постала з 2014 року, тобто з початку проведення на той час АТО, зараз ООС. Необхідність збільшення війська, необхідність його розквартирування. Тому виникла потреба у вжитті невідкладних заходів по повернені земель та нерухомого майна.

Олена Кравченко: Як так сталося, що ці землі з початку Незалежності України й до певного часу відчужувались?

Борис Закутній: Усі ми знаємо про те, що довгий час відбувалось скорочення Збройних Сил, відповідно вивільнялась земельні ділянки, вивільнялася нерухомість. Звісно були люди, які зацікавлені у відчужені цих земельних ділянок, привласнені їх і так далі, тим більше, якщо ця нерухомість знаходилась у привабливих місцях. Таким чином, це відбувалося за рахунок органів місцевого самоврядування, тобто селищні ради, міські ради, які без згоди Міноборони та погодження Кабміну, приймали рішення щодо передачі в комунальну власність земельних ділянок. Це і укладення різних фіктивних договорів оренди, на підставі яких ці земельні ділянки також виводились. Цей процес довготривалий та об’ємний і стосується не якихось окремих територій, а всієї України, де знаходились військові частини та підрозділи.

Олена Кравченко: Наведіть приклади тих земель, котрі знаходились у привабливих місцях і були відчужені?

Борис Закутній: Наприклад, військовий підрозділ сил повітряної оборони. Знаходився він в селищі Конча-Заспа, близько 24 гектари. Військова частина була розформована і переміщена. У 2006 році ця земельна ділянка була передана державному підприємству, які пізніше передали землю третім особам. Це один з прикладів, а таких можна навести багато.

Олена Кравченко: Розкажіть про той період, коли Міністерство Оборони почало звертати увагу на те, що землі були втрачені, і взагалі коли вони почали займатися таким процесом, як повернення. 

Борис Закутній: Міноборони поверненням займається постійно. Що стосується нашої роботи, то тут підключено велика кількість баз, різного характеру – реєстри, бази даних, архіви, які аналізують та вивчають. Це дуже великий і складний процес, у якому задіяні не лише наше управління, а й інші структурні підрозділи Міноборони, правоохоронні органи та Державна виконавча служба.

Олена Кравченко: Скільки по часу займає повернення однієї ділянки землі?

Борис Закутній: Це займає від декількох місяців до декількох років. Якщо Міноборони виграє суд першої інстанції, то далі боржник подає в апеляційний суд, а буває і у Верховний суд України, а це затягується на роки. Ще у судах призначаються різні експертизи, вони також займають багато часу. Таким чином, це залежить від конкретного випадку, у кожній справі свої строки. 

 

Олена Кравченко: Що робиться з тими землями, які повертаються до МОУ?

Борис Закутній: Розглядаються різні шляхи, в першу чергу – для використання в інтересах Збройних Сил України. Як приклад, Міноборони спільно з прокуратурою повернуло мисливське господарство «Петрик» у Вінницькій області. На цей час опрацьовується питання щодо використання його фондів у якості центру підготовки Повітряних Сил України. Такий центр підготовки колись був у Криму. У цьому році також повернуто частину військового містечка номер 265 – два великих озера, територія біля них, яка добре облаштована. Зараз є зацікавленість у тому, аби проводити на цих територіях заняття, курси виживання для курсантів та офіцерів. Повернуто об’єкт у Житомирській області, який вже наразі здається в оренду, і таким чином поповнює спецфонд. Мисливське господарство у Миколаївській області, яке включено у відповідний перелік та буде також здаватися в оренду. Тож, на всі повернуті ділянки Міноборони шукає відповідне застосування.

Олена Кравченко: Скільки земель повернуто?

Борис Закутній: Повернуто Володимирське мисливське господарство, там земельна ділянка близько 2 гектар, забезпечено інвентаризацію та передачу Міноборони Бучанського риболовецького господарства, це близько 110 гектарів. Це і об’єкти у місті Хмельницький на земельній ділянці площею 1 гектар. Проведена відповідну роботу з повернення об’єкта на земельній ділянці площею 0.3 гектари в історичному центрі Львова. Тобто робота триває. Постійно виявляються нові об’єкти, які незаконно вибули з користування Міноборони. Готуються відповідні матеріали, збираються докази для звернення до суду з позовом.

Олена Кравченко: Станом на 2019 рік – які перемоги?

Борис Закутній: Подані позови про повернення триповерхової будівлі у центрі Львову, іншого нерухомого майна у Львові. Також це повернення 23 будівель та 5 гектарів землі у місті Харкові. Наші будівлі там були знесені, а на їх місцях незаконно збудували нові. Ми зараз намагаємося повернути ці земельні ділянки та зобов’язати відповідача привести їх у початковий стан.

Олена Кравченко: Які труднощі виникають з процесом повернення земель?

Борис Закутній: В першу чергу це те, що землі та нерухоме майно виводилися незаконними рішеннями з користування Міноборони «непростими» людьми. Залучався великий фінансовий та адміністративний ресурс, що дуже ускладнює повернення майна та земель. Також проблеми виникають зі збором доказової бази. Дуже багато документів втрачено, дуже багато знищено. У 2017 році ми спільно з іншими структурними підрозділами Міноборони у архіві провели відповідну роботу з пошуку документів, які стали підставою для виведення земельних ділянок зі сфери управління Міноборони, та тих, на підставі яких земельні ділянки раніше були надані у користування Міноборони, щоб в подальшому можна було використовувати цю доказову базу при поверненні земель.

Також процес ускладняється тим, що на цей час судами не однаково застосовуються норми щодо повноважень прокурора здійснювати представництво інтересів держави в судах. Прокуратура подає позов, а суди вимагають, щоб вона обґрунтувала необхідність її участі у справі довівши, що Міноборони у цій ситуації проявило бездіяльність. З метою формування єдиної практики застосування норм щодо права прокурора здійснювати представництво інтересів держави у суді на розгляд Великої Палати Верховного Суду перебуває цивільна справа у якій розглядається це питання. Але на цей час рішення не прийнято. Багато випадків, коли вже відкриті судові провадження, там де прокуратура позивалася в інтересах держави, у тому числі і в особі Міноборони, зупиняються до прийняття Великою Палатою Верховного суду цього рішення. Наразі зупинені близько 150-170 проваджень. Як наслідок утворилася тенденція, коли суди фактично не розглядають справи за позовами, поданими прокурорами в інтересах держави в особах установ, які, на думку суддів, можуть самі реалізувати своє право на звернення до суду. Тому Міноборони поширює практику самостійно здійснювати цю роботу. Але збір доказів нам дещо складніше зробити аніж, наприклад, прокуратурі. Керівництво Міноборони приділяє цьому питанню багато уваги. І є чітке і правильне розуміння щодо повернення земельних ділянок та нерухомого майна. Всім повинно бути чітко зрозуміло, що Міноборони не благодійна організація, тому необхідно це все майно повертати і воно повинне працювати в першу чергу на Збройні Сили і на Міноборони.

Олена Кравченко: Щодо кримінальної відповідальності – що загрожує тим людям, які незаконно забрали собі землі у МО?

Борис Закутній: Протягом 2019 року лише Управлінням направлено 14 повідомлень про кримінальні правопорушення. З них по 9 зареєстровані кримінальні провадження. Основна стаття 191 – привласнення, розтрата державного майна групою осіб. Кримінальна відповідальність за цією статтею передбачає покарання у тому числі у вигляді позбавлення волі на строк від 5 до 12 років в залежності від тяжкості і нанесеного збитку. Це може бути невеликий об’єкт – 5-10 квадратів, а може бути ділянка 24 гектари, ринкова вартість якої дуже велика. Також у нас проблема є в тому, що під час представлення інтересів у судах були такі випадки, що рішення судів були на нашу користь, а відповідач тим часом виводив це майно, переписував на третіх осіб або передавав в іпотеку це майно або ж воно штучно ділилося і того об’єкту вже ніби й не було. Зараз входить в практику наступне – коли ми заходимо в суди з поданням позову, ми відразу пишемо з цим позовом подання про його забезпечення, а саме накладання арешту на земельну ділянку або майно, щоб воно у процесі суду або після його закінчення не було виведено, переписано і так далі. На даний час по 4 таким об’єктам накладені арешти. Навіть ось в ці хвилини, коли я їхав до вас у студію, мені повідомили, що відбувається накладення арешту на таке майно у Харкові. Є ухвала суду і виконавча служба має накласти арешт протягом двох днів. Тобто відповідні заходи нами вживаються.

Як бачите, Міноборони і надалі вживатиме вичерпних заходів, аби повернути в законне володіння держави решту незаконно виведеного з його управління нерухомого майна та земель.