Значення шахових фігур та як вони рухаються

Значення шахових фігур та як вони рухаються

Якщо ви не вмієте грати - навчимось, не вдається перемагати суперників – здолаєм. Не панікуйте. Ми зробимо з Вас гросмейстерів! Цього разу в програмі «Шах і мат» давайте розберемось яке значення шахових фігур та як вони рухаються на шахівниці.

 

 

 

 

Повний комплект шахів складається з 16 фігур білого кольору та з 16 фігур чорного кольору. Всього 32 фігури. В стародавні часи шахові фігури були зовсім іншими, ніж тепер. Великі фігури мали вигляд тварин і людей. У іранців, наприклад, вони зображали птиць, вершників. А у арабів всі фігури мали форму геометричних фігур, бо тварин і людей зображати у них було заборонено релігійними законами. Пізніше форма шахових фігур змінювалася і вже з 15 століття вона стала такою, як нині.

Білі фігури завжди розташовуються на першій і на другій горизонталях, чорні — на восьмій і на сьомій горизонталях. Слід пам’ятати, що королі стоять на полях е1 і е8, а ферзі — на полях d1 і d8.

Права сторона шахівниці, на якій знаходиться король, зветься королівським флангом, а ліва сторона, на якій стоїть ферзь, зветься ферзевим флангом відповідно. Ці назви не залежать від того, де бувають король і ферзь в процесі гри.

Досить важливе значення під час гри набуває центр шахівниці. Захоплення його пішаками і легкими фігурами полегшує шахісту боротьбу з суперником. В поняття центру входить: центр малий — поля d4, d5, е4, е5 і центр великий — квадрат з полів с3 — с6, f3 — f6.

Як же ж рухаються фігури?

Пішак. Пішак ходить тільки вперед по своїй вертикалі на одне поле, а б’є другі фігури тільки по діагоналі вперед, вліво чи вправо на сусіднє поле. Знявши фігуру, пішак стає на її місце і потім рухається по новій вертикалі. Треба мати на увазі, що перший хід пішак має право зробити на два поля. Коли ж перший хід зроблено на одне поле, то таке право втрачається. Досягнувши останньої горизонталі, пішак має право перетворитися в яку завгодно фігуру залежно від бажання шахіста. Якщо пішак, проходячи два поля, пройде поле, що знаходиться під ударом пішака противника, то останній має право його взяти, а сам стає на поле, яке він прострілював, цей термін називається «взяття на проході».

Тура. Тура ходить тільки по прямих лініях полів — по горизонталях і вертикалях і на яку завгодно відстань вперед, назад, вліво і вправо. На своєму шляху тура може побити любу фігуру і стати на її місце. Знімати фігуру по діагоналі не можна!

Кінь. Коні ходять, роблячи рух у вигляді літери «Ге», спочатку на одне поле по горизонталі чи вертикалі, а потім віддаляючись од вихідного поля, на одне поле по діагоналі. Кінь не має права брати фігуру, через яку він перескочив, а знімає фігуру лише з того поля, на яке його ставлять. Слід пам’ятати, що кінь б’є більше полів, коли він стоїть у центрі. З крайніх полів його ударна сила слабшає в два рази, а з кутка — ще більше — всього два удари. В середині гри, коли на шахівниці багато фігур, кінь може одночасно напасти на декілька фігур така комбінація називається «конева вилка».

Слон. Слони ходять тільки по діагоналях (правосторонні — по білих діагоналях, а лівосторонні — по чорних) і на яку завгодно відстань. Слони б’ють фігури тільки на своїй лінії і самі стають на їх місце. Особливість сили слона полягає в тому, що з центру шахівниці він контролює до 14 полів, а з краю — тільки 7 полів. Слон теж може напасти одночасно на декілька фігур. Такий спосіб удару зветься «слоновою вилкою».

Ферзь. Ферзь — найсильніша фігура. Він ходить по прямих лініях і по діагоналях на яку завгодно відстань, знімаючи на своєму шляху будь-яку фігуру. З центральних полів ферзь контролює 31 поле, а з крайніх — 21.

Король. Король, як і ферзь, ходить в різні сторони, але тільки на сусіднє поле. Він може знімати будь-яку фігуру, що не має захисту. Крім того, королю один раз за весь час гри надається право зробити подвійний хід — рокіровку. Це означає, що король переходить через одне поле вправо або вліво, а тура з краю горизонталі переходить по другий бік короля і стає поряд.

Хід білих, мат в один хід

Відповідь на попередню задачу: білий ферзь h4-d8, шах і мат.

Наступного тижня ви дізнаєтесь про шахову нотацію. Коментуйте, аналізуйте і ставте «Шах і мат» разом з Армія ФМ.