Чи ефективний Саксон на Донбасі?

Чи ефективний Саксон на Донбасі?

П’ять років тому Саксон Ей-Ті-105 почав бойову кар’єру в Україні. Кажуть, що це найдосконаліший з трьох варіантів поліцейського броньовика, побудованого на базі британської армійської вантажівки Бердфорд МК. Чи дійсно ця машина пройшла випробування на Сході України, з’ясовували журналісти програми «Техніки війни».

 

 

 

Саксон Ей-Ті-105 витримує бронебійну кулю Б-32 з гвинтівки СГД. Усе завдяки лобовій броні завтовшки 12,5 міліметра, 6-міліметровим бортам, даху та броневікнам. Саме так у 70-х під час конфлікту в Північній Ірландії британці захищалися від снайперів, озброєних гвинтівками АР-18.

Українські десантники кажуть, що паливного баку на 153 літри солярки цілком досить для виконання навчально-бойових завдань. 164-сильний двигун бере на сотню 35 літрів пального, що вдвічі економніше за БТР-3ДА з іноземним агрегатом. Все ж прохідність Саксона страждає через значну масу, особливо взимку.

Володимир Головаш (офіцер 1-го десантно-штурмового батальйону): При бажанні можна перевернути будь-яку машину. Я знаю випадки, коли навіть БТРи перевертають. Я би не сказав, що вона менш стійка, ніж БТР-3ДА. Потрібно вживати елементарних заходів для того, щоб вона впевнено рухалася і зберігала рівновагу. Це всі водії знають. Особливо на поворотах зменшувати швидкість.

Великим мінусом є брак літератури з експлуатації та обслуговування Саксона. Машина досить проста, і з мінімальними технічними знаннями їй цілком можна дати раду. Проте такі вміння знадобляться нечасто, бо британка не так ламається, як радянські аналоги. За три роки служби, включаючи ротацію в Авдіївці та Станиці Луганській, список несправностей не надто зріс.

Володимир Головаш: Один раз довелося поміняти паливні фільтри. У цьому є необхідність на будь-якій машині. І один раз вийшов із ладу стартер. Зробилося все своїми силами.

Десантники кажуть, що броньовик без кондиціонера, проте на літній період передбачено два вентилятори. Та й люк водія і командира, за потреби, можна підняти. Взимку доволі тепло, особливо біля двигуна, що в салоні.

Українцям дісталися правокермові версії, хоча експортні мали й дзеркальне розташування водійського місця. Також, залежно від модифікації, передбачалися бійниці. Але наш перероблений під медично-евакуаційні завдання. Навіть червоних хрестів на ньому немає, бо проросійських бойовиків цей символ лише провокує. В евакуаційному відділенні ніякого спецобладнання. Тільки сумка з медикаментами. Адже головна місія бронесаксона  - якнайшвидше вивезти до 4 лежачих або 8 сидячих поранених із небезпечної зони.

Андрій Цаплієнко (військовий журналіст): У поранених, яких вивозять із “Промзони” на старих-добрих “Саксонах”, не виникає запитання, чи потрібні українській армії списані британські БТРи. Звісно, потрібні. За прохідністю “Саксон” – це, можна сказати, британський ГАЗ-66. Тільки потужніший. І не ламається так часто. А його броня впевнено тримає 7,62 мм.

Також нам вдалося побачити варіант Саксона, переобладнаного під апаратну зв’язку, яка забезпечує керування на батальйонному рівні. Таку ж технічну начинку мають бронетранспортери БТР-70Д, проте без 20-метрової мачти, як на британці.

Максим (військовослужбовець ДШВ ЗС України): У цьому випадку на ній встановлюються спеціальні мачти. Одна 20-метрова і Р-142 12-метрова. Для встановлення на них антен. Також у комплект входить супутниковий зв’язок і транкінговий зв’язок – радіостанції Моторола. Крім того, КХ та УКХ радіостанції фірми "Харіс".

На початку агресії Росії партія цих броньовиків перекрила нестачу в українській армії справної техніки та посіла місце знищеної. Зараз Саксони не так часто можна побачити на масштабних навчаннях. Все ж влітку Міноборони уклало договір щодо їхнього ремонту в місцях дислокації підрозділів або на потужностях виконавця. Роботи на суму 786 тисяч гривень мають виконати до 30 листопада цього року. Отже, Саксони ще послужать Десантно-штурмовим військам та Морській піхоті України.