"Чисельність тих, хто проходитиме військову службу у теробороні, становитиме 10 000 осіб", - Федір Веніславський

"Чисельність тих, хто проходитиме військову службу у теробороні, становитиме 10 000 осіб", - Федір Веніславський

Як законопроєкт про основи національного супротиву вплине на формування системи територіальної оборони та які його основні положення, в ефірі передачі «Мілітарі навігатор» розповів член Комітету Верховної Ради України з питань національної безпеки, оборони та розвідки, представник Президента в Конституційному суді України Федір Веніславський.

 

 

 

Ірина Зінчук: 25 травня президент України Володимир Зеленський подав до парламенту законопроєкт №5557 «Про основи національного спротиву». Він визначений як невідкладний. То в чому ж його нагальність?

Федір Веніславський: Він покликаний сформувати законодавчу базу для створення повноцінної системи територіальної оборони України і закласти підґрунтя під функціонування руху опору на тимчасово окупованих територіях України. Цей закон має комплексно врегулювати всю систему правових відносин, пов’язаних із участю громадян України у всеохоплюючому захисті своєї вітчизни відповідно до Конституції України. Система тероборони нині хоча й існує в складі Сухопутних сил ЗСУ, проте вона регламентується суто внутрішніми наказами по лінії Міноборони і Головнокомандування ЗСУ. А разом з тим, виникає чимало проблем щодо правового статусу осіб, які бажають взяти участь у територіальній обороні, але не є військовослужбовцями. І треба унеможливити якісь негативні наслідки для осіб, які беруть участь у здійсненні заходів територіальної оборони, в русі опору на тимчасово окупованих територіях з точки зору юридично негативних наслідків для них особисто.

Ірина Зінчук: Як довго тривала робота над цим документом, хто до неї долучався і чи вивчали думку спільноти, представників добровольчих батальйонів?

Федір Веніславський: Робота над законопроєктом розпочалася, як тільки Верховна Рада України 9 скликання почала свою роботу. Якщо повертатись до історії, ще в жовтні 2019 року на базі Комітету ВР з питань національної безпеки, оборони і розвідки було утворено робочу групу, яку я очолив. В засіданнях групи з підготовки тексту законопроєкту брали участь представники практично всіх військових формувань, які мають стосунок до тероборони. Це і Збройні Сили України, Національна гвардія, МВС, Держслужба спецзв’язку і захисту інформації, СБУ, Державна спеціальна служба транспорту, Нацгвардія, Держприкордонслужба. До цієї робочої групи також входили представники різноманітних добровольчих формувань, громадських організацій, які пов’язані з теробороною. Паралельно з цим процесом був започаткований процес на базі РНБО за дорученням Президента України. Там теж була створена робоча група, до якої входили також представники і військових формувань, і експерти ЗСУ. Ці дві робочі групи напрацювали багато в чому схожі законопроєкти. А потім трапилась неприємна ситуація, коли один із народних депутатів України, який жодного разу не брав участі в засіданні нашої робочої групи, зареєстрував торік законопроєкт про територіальну оборону, який був проміжним варіантом, напрацьованим нашою робочою групою, чим спричинив незрозумілі події щодо цього законпроєкту. Якраз на форумі «Україна 2030», де відбулась презентація і першого, і другого концептів, було ухвалене рішення, що їх варто поєднати і запропонувати один - президентський законопроєкт. Цей законопроєкт саме тому визнаний невідкладним, що вже навіть трохи із запізненням ми його вносим порівняно з тими планами, які ставив президент.

Ірина Зінчук: Модель тероборони, яка закладена в цьому документі, буде схожа на модель якоїсь іншої країни, чи вона абсолютно унікальна?

Федір Веніславський: І наша робоча група, і група на базі РНБО опрацьовували напрацювання практично всіх країн, в яких є той чи інших вид сил тероборони. Це прибалтійський, естонський, ізраїльський, польський досвід. Наша робоча група в проміжному варіанті зупинилася на польському варіанті. В процесі дискусії було ухвалене рішення, що територіальна оборона має бути виокремлена в окремий вид військ, який буде в безпосередньому підпорядкуванні Головнокомандувача ЗСУ, таким чином це забезпечить реалізацію єдиного задуму з точки зору оборони і безпеки держави.

Ірина Зінчук: Якою ви бачите територіальну оборону згідно із цим документом, якою має бути чисельність і так далі?

Федір Веніславський: Проблема чисельності найбільш актуальна, з точки зору того, хто має складати сили тероборони. Як ви знаєте, паралельно із законопроєктом №5557 був ініційований Президентом також як невідкладний законопроєкт №5558 «Про збільшення граничної чисельності Збройних Сил України». За задумом, основу тероборони мають становити кадрові військовослужбовці, насамперед офіцерського і сержантського складу. Чисельність тих, хто проходитиме військову службу у теробороні, становитиме 10 000 осіб. Це та основа, на яку потім буде нанизуватися вся система Сил теоборони. Тому що і в одному законопроєкті, і в іншому було передбачено дві складових тероборони. Суто військова, що становить війська тероборони, підпорядковані вертикалі армійського керівництва. А також Сили територіальної оборони, які не входять до складу ЗСУ, але долучаються до виконання завдань тероборони. Мова про те, що офіцерський склад потім буде доповнюватися і військовим резервом із числа військовослужбовців тероборони, і до якого потім входитимуть добровольчі загони тероборони, в складі яких будуть представники мирних професій. Тобто добровольчі загони об’єднаних територіальних громад потім будуть входити до складу батальйонів тероборони, утворених у кожному з районів. Потім ці батальйони вже утворюватимуть бригади, яких буде 30 в межах всієї України. 30 бригад це і будуть оці 10 000 військовослужбовців. А загалом під час дискусій мова йшла про загальну чисельність всіх компонентів сил територіальної оборони – це від 100 до 500 тисяч осіб, залежно від того, які будуть ставитись завдання.

Ірина Зінчук: Чи визначаються в документі повноваження органів місцевого самоврядування щодо організації підрозділів ТрО?

Федір Веніславський: Ми маємо створити таку систему, яка не дозволить використовувати підрозділи територіальної оборони певними політичними силами на певних адміністративно-територіальних одиницях всупереч інтересам національної безпеки. І тому модель, яку запропонував Президент, в є чітко інтегрованою з точки зору підпорядкування в системі Збройних Сил України, а добровольчі загони на територіях громад, їхня чисельність, призначення керівництва здійснюється за безпосередньої участі командування тероборони.

Ірина Зінчук: Чи потребує додаткового фінансування створення підрозділів тероборони в тому вигляді, який пропонований в законопроєкті?

Федір Веніславський: Звичайно, треба буде на систему тероборони виділяти окремі кошти. Концепція полягала в тому, що ці кошти мають бути окремим рядком у державному бюджеті, щоб розчинитись в загальному бюджеті ЗСУ. В президентському законопроєкті питання про розмір фінансування детально не виписане саме тому, що ще тривають дискусії, чи потрібно залучати фінансування з боку органів місцевого самоврядування.

Ірина Зінчук: Що таке Рух Опору та які завдання він буде виконувати?

Федір Веніславський: Найперша відмінність Сил опору від Сил територіальної оборони у підпорядкуванні. Ми в законі №5558 передбачили збільшення граничної чисельності на 10 тис. для сил тероборони і на 1 тис. для ССО. Рух опору буде підпорядковуватись командуванню Сил спеціальних операцій. Головне призначення Руху опору – здійснювати розвідувально-диверсійну діяльність на тимчасово окупованій території України проти країни-агресора. Робоча група при РНБО визначила лише загальні риси такого правового регулювання, передбачаючи, що все решта – таємна інформація, не доступна широкому загалу.

Ірина Зінчук: На Вашу думку, які найважливіші проблеми можна буде вирішити, ухваливши такий закон?

Федір Веніславський: Законопроєкт дозволить ввести в законодавче русло діяльність будь-яких суб’єктів, які хочуть займатись теробороною. Такі люди зможуть отримати певні соціальні та майнові гарантії. Тобто цей рамковий закон передбачає унормування відносин, які складаються в системі сил тероборони, а в подальшому інші законодавчі акти доповнюватимуть ці питання. А загалом він потрібен для того, щоб в державі нарешті була законодавча база, яка дозволяє ввести в легітимне русло діяльність і Сил територіальної оборони, і Руху опору. В цьому законопроєкті будуть передбачені, зокрема, правила застосування зброї, зокрема цивільної, яка може бути в члена добровільного загону тероборони. Мова йде про те, що тероборона повинна унеможливити деструктивну діяльність з боку країни-агресора на тих територіях, які перебувають під контролем України. Водочас тероборона має відігравати допоміжну роль у випадку надзвичайних ситуацій - пожеж, технічних катастроф. Тероборонівці можуть також допомагати і прикордонникам, здійснювати охорону громадського порядку.

Ірина Зінчук: Щодо зброї питання дискусійне: багато людей проти, багато – за, а загалом де підрозділи територіальної оборони зберігатимуть зброю?

Федір Веніславський: Зброя військовослужбовців Сил територіальної оборони, зокрема і добровільних військових формувань, зберігатиметься насамперед на базах бригад і батальйонів тероборони у місцях постійної дислокації. Але коли йдеться про прикордонні території, де потрібне швидше реагування, то питання можна вирішити так, щоб у членів добровольчих загонів тероборони була особиста мисливська зброя, зокрема нарізна. Таким чином може бути передбачене зберігання вдома не лише зброї, а й набоїв до неї для виконання завдань тероборони.

Ірина Зінчук: Як ухвалення цього законопроєкту вплине на пересічного громадянина та військовиків у запасі?

Федір Веніславський: Система, пропонована президентським законопроєктом, передбачає можливість проходження військової служби в резерві тероборони. Перше, буде окремий вид військової служби – у військах тероборони, вона може поєднуватись з іншими видами служби. Тобто армійці можуть йти і за контрактом, і за призовом у війська тероборони. Військовослужбовці, звільнені в запас, чи ті, які перебувають в оперативному резерві, також будуть прикріплені до конкретних підрозділів тероборони. Ідея така, щоб у випадку загальної мобілізації, військовослужбовці, які мають виконувати завдання у складі тероборони, не були висмикнуті у бойові бригади, а залишались у теробороні. А загалом ті військовослужбовці, які мають досвід ведення бойових дій, мають скласти основу тероборони і готувати всіх охочих залучитись до військ тероборони.

Ірина Зінчук: Як я розумію, грошове забезпечення вони отримуватимуть тільки на момент зборів?

Федір Веніславський: Війська тероборони, оці 10 000 осіб, отримуватимуть забезпечення військовослужбовців ЗСУ. Всі решта будуть мати компенсацію, а також соціальні і правові гарантії за той час, коли вони виконуватимуть завдання тероборони.

Ірина Зінчук: Чи буде законопроєкт ще доопрацьовуватися і Ваші очікування, коли він може бути ухвалений?

Федір Веніславський: Оскільки вчора наш комітет, який є профільним по цьому законопроєкту, рекомендував Верховній Раді України ввести його до порядку денного і ухвалити в першому читанні і за основу, то прогнозую, що він може бути направлений на розгляд парламенту вже наступного тижня. Якщо він буде ухвалений в першому читанні ближчими пленарними тижнями, то на базі Комітету Верховної Ради, прибравши всі дискусійні питання, ми можемо отримати цей законопроєкт десь в середині липня, песимістичний прогноз – в перші дні нової сесії парламенту.

Фото: 130 Батальйон територіальної оборони міста Києва

#Всеохоплюючаоборона #Національнийспротив #стратегіявоєнноїбезпеки #Нова_ТерОборона #Рухуопорубути