Щастя в небі кується на землі, — командир інженерно-аеродромного батальйону Роман Мажар

Щастя в небі кується на землі, — командир інженерно-аеродромного батальйону Роман Мажар

В ефірі Армія FM підполковник Роман Мажар, командир 352-го окремого інженерно-аеродромного батальйону поділився тонкощами відновлення покритя аеродромів та розповів про особливості роботи в умовах війни.

 

 

 

 

 

352-й окремий інженерно-аеродромний батальйон Повітряних СИЛ Збройних Сил України призначений для будівництва нових та вдосконалення наявних аеродромів. Також займається підготовкою під’їзних шляхів до аеродромів, здійсненням інженерних заходів із убезпечення польотів, інженерного обладнання аеродромів з метою підвищення живучості базування авіації.

Андрій Давидов: Романе, розкажіть історію створення батальйону і яке коло його обов’язків?

Роман Мажар: Ми є складовою Повітряних сил. Хоч ми й не відносимось до основних бойових частин, але, як кажуть, щастя в небі кується на землі. Від нас залежить це щастя, бо без нас не існувало б навіть аеродромів. Ми здійснюємо всі види робіт на аеродромах, забезпечуємо життєдіяльність всіх частин Повітряних сил, а інколи буває, що й не тільки. Трапляються специфічні об’єкти, на яких виконати роботи здатні тільки ми.

Андрій Давидов: До війни 2014-го року які значимі об’єкти ви відновлювали?

Роман Мажар: Було дуже багато різноманітних об’єктів, і таких батальйонів, як наш, було більше. З перших років незалежної України налічувалось 13, якщо не помиляюсь. Нині залишилося 2 — у Хмельницькому та в Миколаєві. З крайніх об’єктів, які ми відновлювали, на Заході — це Геча, Коломия, а на Сході у 2016 році ми допомагали будувати КП «Зайцеве».

Андрій Давидов: А як сталося, що ви почали відновлювати КП «Зайцеве»?

Роман Мажар: Відновлювали злітну смугу аеродрому «Краматорськ», яка зазнала руйнувань  після обстрілів. До нашої команди входило всього 9 осіб, і у 2016 році завдяки нашій роботі було знову розпочато польоти. У цей час було ухвалене рішення будувати КП «Зайцеве», а оскільки в нас є відповідна техніка, то допомагали загону, який облаштовував об’єкт.

Андрій Давидов: Наскільки важко було відновлювати Краматорський аеродром?

Роман Мажар: Алгоритм дій був такий, як завжди. Особовий склад знає специфіку роботи, тому впоратись було неважко. Але оскільки на певній віддалі від аеропорту велися бойові дії, то це впливало на роботу. Знаєте, на іншому об’єкті під плитою міну не знайдеш. Коли ми здійснювали часткову заміну плит на злітно-посадковій смузі, під однією з плит знайшли міну, яка потрапила туди, скажу так, незаконним шляхом у 2014 році. Потім сапери її знешкодили.

Андрій Давидов: А чи є якісь відмінності між цивільним та військовим будівництвом?

Роман Мажар: Ми теж намагаємось йти в ногу з прогресом. Завдяки наполегливості командування Повітряних сил ми отримуємо, закуповуємо новітні зразки техніки, навчаємось нових видам робіт. Ми опанували різні види ремонту штучних покриттів. Зараз ми можемо локально ремонтувати ділянки, не замінюючи великі площі бетону.

Андрій Давидов: Чи допомагають наші західні партнери технікою або, можливо, новітніми технологіями?

Роман Мажар: Представники США демонстрували, які у них види ремонтних робіт, ми показували свої методи. Наскільки я знаю, виділена допомога США саме для відновлення штучних покриттів аеродромної мережі. Зараз це майно проходить процес розмитнення та обліку.

Андрій Давидов: З літа 2014 року не використовується авіація на Донбасі, проте авіатехніка залучається до різних навчань, тому потрібні аеродроми. Скільки об’єктів із 2014 року було відновлено чи побудовано?

Роман Мажар: На жаль, побудовано не було, а от ремонтуємо ми не тільки діючі аеродроми, а й відновлюємо занедбані. Наприклад, аеропорт під Кропивницьким років 15 як закрили, і він був повністю відновлений зведеним загоном Повітряних сил.

Андрій Давидов: Я знайшов інформацію, що до травня 2020 року вашою військовою частиною виконані роботи на об’єктах в Івано-Франківську, Старокостянтинові й Коломиї?

Роман Мажар: У нас ще був об’єкт в Гнівані та в Василькові. Нині ми працюємо на 2 об’єктах 2 зведеними командами. Згідно з планом, нам потрібно відновити покриття на 15 аеродромах. Але навряд чи нам вистачить часу в цьому році. Стратегія нашої роботи не в показовості, а в якості. І ми відновлюємо не тільки злітно-посадкову смугу, а й всю інфраструктуру. Ми хоч і не бойова частина Повітряних сил, але 55 наших військових, які перебували в зоні АТО/ООС і отримали «учасника бойових дій». Це майже третя частина особового складу. Ці люди виконували не тільки відновлення аеродромної мережі, але й служили в спецпідрозділах. Дякуючи Богу, всі живі повернулися в розташування військової частини. Нині 2 наших військовослужбовців служать у тому регіоні.