ЗС України, Нацгвардія та ДПСУ вже краще оснащені броньованою технікою, ніж на початку війни з Росією. Це і відновлені машини радянських зразків, і БТРи та бронеавтомобілі вітчизняного виробництва.
Проте, коли завдання виконуються за межами району ООС, потреба в броньовиках виникає нечасто. А от необхідність в спеціалізованих авто є.
Надцікавим з таких у прикордонників є мобільний комплекс спостереження на базі Torsus Praetorian. Хоч за класом це автобус, але він - повноцінний позашляховик.
База – шасі вантажівки МАН. Колісна формула 4х4. Двигун потужністю 240 кінських сил. Кліренс 390 мм. Повна споряджена маса 13 з половиною тонн.
На комплексі встановлено оптичну систему Senso Thermal Middle Range. На щоглі, що підіймається, змонтовано камеру видимого спектра, а також тепловізійну камеру. До того ж є система перемітрального спостереження із чотирьох відеокамер. В операторському відсіку є два робочих місця — оператора та адміністратора. Обробка інформації та її зберігання відбувається через сервер. У водійському відсіку є ударостійкий тактичний планшет. Також машина може комплектуватися і безпілотником. З його допомогою спостерігають за ділянками, які не проглядаються стаціонарними камерами.
В машині є власна система електрозабезпечення — це шестикіловатний генератор та 8 акумуляторів. Група прикордонників може автономно працювати три доби. Не забули й про відпочинок екіпажу. В машині два ліжка, як в залізничному купе, мікрохвильовка, електрочайник, кондиціонер та обігрівач. У комфортних умовах прикордонники, за допомогою камер, можуть виявити людину за 4 кілометри, а автівку за 12-ть.
Крім відвертих контрабандистів, які намагаються перетнути державний кордон, є й особи, які прагнуть потрапити в Україну ніби-то легально. Тобто через пункти пропуску. Часто вони використовують підробні документи. Їхню справжність прикордонники мають перевіряти. Тож цього року в арсеналі Держприкордонслужби з’явилася мобільна криміналістична лабораторія.
Олександр Цилкін (начальник експертно-криміналістичного центру ДПСУ):Треба було чекати від 10-20 діб, поки документ прийде в головний центр, поки ми здійснимо найскладніший рівень перевірки. А сьогодні ми отримали мобільну лабораторію, яка надасть змогу це робити швидше.
Щоб встановити, чи не підробний документ, комп’ютерне обладнання зі спеціальною камерою може збільшити зображення у 40 разів. А спеціальне програмне забезпечення дає змогу розпізнавати обличчя. Отже, якщо людина в розшуку чи в базі Інтерполу, через КПП вона не проскочить. Лабораторія, як і комплекс спостереження, також автономна.
Ігор Федорчук (начальник проєктного відділу):Ми використовуємо 3 джерела живлення. Це може бути генератор автомобіля, який працює від заведеного двигуна, це вбудований акумулятор додатковий, який встановлений в технічній зоні, також по прибуттю на місце призначення можна під'єднатися до зовнішнього джерела живлення 220 вольтів від будь-якої будівлі. Одночасно тут може працювати до 4 осіб.
У грудні 2019 року на кордоні з Польщею прикордонники виявили радіоактивні речовини. Це не поодинокий випадок. Були також спроби ввезення в Україну отруйних хімічних речовин. Але виявити небезпеку не завжди достатньо. Слід її усунути на місці. Для цього в Україні розроблено мобільний дезактиваційний комплекс.
База - автобус Фольксваген Крафтер. Споряджена маса — 2 416 кг. Вантажопідйомність до 1178 кг. Витрата палива на 100 км – 8,9 літра. Двигун дизельний потужністю 140 кінських сил.
Для детоксикації в машині є 300 кілограмів порошкового розчину та п'ятисотлітровий бак із водою. Цього вистачить для знезараження трьох вантажівок або БТРів чи 10-х людей. Чи навіть 1000 квадратних метрів місцевості. Хоча машина виготовлена на базі звичайної цивільної, вона дообладнана якісно, як і криміналістична лабораторія.
Ігор Федорчук (начальник проєктного відділу):Для можливості її використання в літній та зимовий період вона була утеплена, обезшумлена, встановлені меблі, в яких має зберігатися обладнання. Для зимового періоду встановлений автономний дизельний обігрівач. В літній період – автономний кондиціонер.
В планах Держприкордонслужби створити подібні комплекси і на базі броньованих автомобілів. Тоді вони зможуть працювати і в районі проведення операції Об’єднаних сил. Зараз ці завдання виконують підрозділи радіохімічного та біологічного захисту Збройних Сил України.
ЗС України, Нацгвардія та ДПСУ вже краще оснащені броньованою технікою, ніж на початку війни з Росією. Це і відновлені машини радянських зразків, і БТРи та бронеавтомобілі вітчизняного виробництва.
Проте, коли завдання виконуються за межами району ООС, потреба в броньовиках виникає нечасто. А от необхідність в спеціалізованих авто є.
Надцікавим з таких у прикордонників є мобільний комплекс спостереження на базі Torsus Praetorian. Хоч за класом це автобус, але він - повноцінний позашляховик.
База – шасі вантажівки МАН. Колісна формула 4х4. Двигун потужністю 240 кінських сил. Кліренс 390 мм. Повна споряджена маса 13 з половиною тонн.
На комплексі встановлено оптичну систему Senso Thermal Middle Range. На щоглі, що підіймається, змонтовано камеру видимого спектра, а також тепловізійну камеру. До того ж є система перемітрального спостереження із чотирьох відеокамер. В операторському відсіку є два робочих місця — оператора та адміністратора. Обробка інформації та її зберігання відбувається через сервер. У водійському відсіку є ударостійкий тактичний планшет. Також машина може комплектуватися і безпілотником. З його допомогою спостерігають за ділянками, які не проглядаються стаціонарними камерами.
В машині є власна система електрозабезпечення — це шестикіловатний генератор та 8 акумуляторів. Група прикордонників може автономно працювати три доби. Не забули й про відпочинок екіпажу. В машині два ліжка, як в залізничному купе, мікрохвильовка, електрочайник, кондиціонер та обігрівач. У комфортних умовах прикордонники, за допомогою камер, можуть виявити людину за 4 кілометри, а автівку за 12-ть.
Крім відвертих контрабандистів, які намагаються перетнути державний кордон, є й особи, які прагнуть потрапити в Україну ніби-то легально. Тобто через пункти пропуску. Часто вони використовують підробні документи. Їхню справжність прикордонники мають перевіряти. Тож цього року в арсеналі Держприкордонслужби з’явилася мобільна криміналістична лабораторія.
Олександр Цилкін (начальник експертно-криміналістичного центру ДПСУ): Треба було чекати від 10-20 діб, поки документ прийде в головний центр, поки ми здійснимо найскладніший рівень перевірки. А сьогодні ми отримали мобільну лабораторію, яка надасть змогу це робити швидше.
Щоб встановити, чи не підробний документ, комп’ютерне обладнання зі спеціальною камерою може збільшити зображення у 40 разів. А спеціальне програмне забезпечення дає змогу розпізнавати обличчя. Отже, якщо людина в розшуку чи в базі Інтерполу, через КПП вона не проскочить. Лабораторія, як і комплекс спостереження, також автономна.
Ігор Федорчук (начальник проєктного відділу): Ми використовуємо 3 джерела живлення. Це може бути генератор автомобіля, який працює від заведеного двигуна, це вбудований акумулятор додатковий, який встановлений в технічній зоні, також по прибуттю на місце призначення можна під'єднатися до зовнішнього джерела живлення 220 вольтів від будь-якої будівлі. Одночасно тут може працювати до 4 осіб.
У грудні 2019 року на кордоні з Польщею прикордонники виявили радіоактивні речовини. Це не поодинокий випадок. Були також спроби ввезення в Україну отруйних хімічних речовин. Але виявити небезпеку не завжди достатньо. Слід її усунути на місці. Для цього в Україні розроблено мобільний дезактиваційний комплекс.
База - автобус Фольксваген Крафтер. Споряджена маса — 2 416 кг. Вантажопідйомність до 1178 кг. Витрата палива на 100 км – 8,9 літра. Двигун дизельний потужністю 140 кінських сил.
Для детоксикації в машині є 300 кілограмів порошкового розчину та п'ятисотлітровий бак із водою. Цього вистачить для знезараження трьох вантажівок або БТРів чи 10-х людей. Чи навіть 1000 квадратних метрів місцевості. Хоча машина виготовлена на базі звичайної цивільної, вона дообладнана якісно, як і криміналістична лабораторія.
Ігор Федорчук (начальник проєктного відділу): Для можливості її використання в літній та зимовий період вона була утеплена, обезшумлена, встановлені меблі, в яких має зберігатися обладнання. Для зимового періоду встановлений автономний дизельний обігрівач. В літній період – автономний кондиціонер.
В планах Держприкордонслужби створити подібні комплекси і на базі броньованих автомобілів. Тоді вони зможуть працювати і в районі проведення операції Об’єднаних сил. Зараз ці завдання виконують підрозділи радіохімічного та біологічного захисту Збройних Сил України.
Фото: Державна прикордонна служба України