Шах і Мат: "Італійська" партія

Шах і Мат: "Італійська" партія

Не вмієте грати? Не вдається перемагати суперників? Не панікуйте. Допоможемо! Ми зробимо з Вас гросмейстерів! Говоримо як розвивати гру на початку партії. «Італійська» партія.

 

 

 

 

 

Як же розпочати партію?

Розглянемо «італійську» партію, оскільки вона найпростіша. Майстри її майже не застосовують, але юним шахістам корисно знати такий початок і грати його.

Білі роблять перший хід королівським пішаком на два поля.

1. е2 - е4, що дає вихід одночасно і ферзю, і білопольному слону. Крім того, обстрілюються центральні поля d5 і f5. Чорні відповідають ходом королівського пішака 1... е7 - е5.

Цей хід гальмує (блокує) білого пішака, дає вихід своєму ферзю й чорнопольному слону і обстрілює поля d4 і f4.

Другим ходом 2. Kg1 - f3 білі нападають конем на пішака е5, і він обстрілює поля d4, е5, g5 і h4, на яких можуть стати фігури противника. Найкращою відповіддю для чорних буде хід ферзевого коня 2... Кb8 с6, бо він захищає свого пішака е5 і обстрілює поля d4 і b4. Боронити пішака е5 пішаком з поля d6 дещо гірше, бо тоді чорнопольному слону немає простору по діагоналі. Ще гірше пішака е5 захищати чорнопольним слоном, бо тоді слон на с8 буде надовго блокованим. Хід 2... f7 - f6 занадто послаблює позицію короля.

Третій хід 3. Cf1 - с4 Cf8 - с5. Слони захопили поля с4 і с5, звідки вони взяли під обстріл королівських пішаків f7 і f2, які дуже слабко захищені. У свій час, коли надійде підмога, ці слони ще дадуть про себе знати. Стоїть позиція, характерна для «італійської» партії після трьох ходів. Далі боротьба ускладнюється. Як відтиснути чорних із центру? Одразу d4 неможна, бо в чорних більше ударів.

Слід зробити підготовчий хід — 4. с3, а потім вже піти на d4. А як чорним підтримати пішака е5? Хід d6 не такий уже й сильний.

Краще 4... Kg8 - f6! з нападом на білого пішака е4.

Далі можна грати так: 5. d2 - d4 е5 : d4, тоді 6. с3 : d4 Сс5 - b4 +.

У білих два пішаки в центрі, але їх необхідно підтримати. А тут чорні гальмують розвиток фігур. Доводиться білим захищатись, і заради гарного розвитку фігур вони віддають пішака е4. 7. Кb1 - с3 Kf6 : е4.

Негайне рокірування! 8. 0-0! Чорним тепер рокіруватися неможливо, бо загине кінь на е4. Вони повинні слоном взяти коня на с3 — 8... Сb4 : с3. Білі просувають пішака, щоб утримати за собою вертикаль d. 9. d4 - d5. Чорні вирішили віддати коня на с6, а слона врятувати. 9. ...Сс3 - f6! Краще розвивати туру, ніж взяти коня на с6.

10. Tf1 - e1 Кc6 - е7

11. Te1 : е4 d7 - d6.

Початок партії закінчено. Білі після одинадцятого ходу тримають ініціативу. Проте матеріальна перевага на боці чорних. Слід зазначити, що нині такі варіанти рідко трапляються в ігровій практиці сильних шахістів.

Ось так грають початок «італійської» партії. З сьомого ходу можна піти простим шляхом.

7. Cc1 - d2 Сb4 : d2

8. Kb1 : d2 d7 - d5! і чорні вирівнюють гру в центрі.

З перших ходів шахіст планує гру. Початок партії — дуже важлива її частина. Тут потрібно чітко розставити пішаки і легкі фігури, щоб вони опанували поля центру шахівниці, а слони стояли на діагоналях, по яких вони будуть обстрілювати прикриття короля суперника. Свого короля слід своєчасно рокірувати і забезпечити йому надійний захист. Усі фігури й пішаки, що висунуті вперед для наступу, повинні мати між собою зв’язки і підтримку. Така початкова підготовка фігур до бою вимагає 10—12 ходів і в шаховій теорії зветься початком партії, або дебютом. Дебют — слово французьке і означає «початок».

Початок партії — це основа (фундамент) партії. Якщо шахіст зумів правильно підібрати поля і лінії для своїх фігур та пішаків і всі вони взаємодіють, то це гарантія того, що гра буде успішною. Тут доречно вжити народне прислів’я: «Що посієш, те й пожнеш!». Завдання дебюту такі:

1) у найкоротший час ввести в бій щонайбільше фігур;

2) захопити центральні поля, своєчасно рокірувати короля, створивши йому захист;

3) усіма засобами заважати супернику в розвитку і захопленні центру.

Коментуйте, аналізуйте і ставте «Шах і мат» разом з Армія FM.