Шах і мат: спортивні правила з шахів та спортивна поведінка шахіста

Шах і мат: спортивні правила з шахів та спортивна поведінка шахіста

Не вмієте грати? Ми навчимо! Долають суперники? Будете перемагати!  Не панікуйте, ми зробимо з вас гросмейстерів! Сьогодні поговоримо про спортивні правила з шахів та спортивну поведінку шахіста.

 

 

 

 

 

Спортивні правила з шахів, без знання яких між гравцями часто виникають непорозуміння, порушуючи нормальний хід гри.

Правила гри 

1. Спочатку два гравці за жеребом визначають, хто з них буде грати білими фігурами, оскільки вони роблять перший хід. У турнірах з багатьма учасниками кожний шахіст бере з суддівського столика папірець із номером. І за цим номером його прізвище заносять до списку. Потім судді змагання згідно зі списком за спеціальною таблицею складають розклад зустрічі між усіма учасниками змагання.

2. Якщо шахівниця без буквених і цифрових позначень, то її необхідно поставити так, щоб біле кутове поле було праворуч від гравця. Перед початком гри слід перевірити, чи правильно розташовані фігури. Якщо якась фігура під час гри не стояла на своєму місці, то партію грають вдруге.

3. Шахіст повинен привчитися не торкатися рукою фігури, поки остаточно не вирішив, який хід зробити. За правилами, якщо гравець доторкнувся до фігури або взявся за неї, він повинен цією фігурою зробити хід. Коли потрібно поправити фігуру, шахіст попереджає про це свого суперника словом «поправляю». Якщо торкнешся пальцем до чужої фігури, то повинен взяти її. Коли фігуру немає чим бити, вчинок залишається безкарним.

4. Хід вважається зробленим, коли фігура поставлена на нове місце і гравець забрав від неї руку (пальці). Якщо ж рука ще на фігурі, то шахіст має право походити нею на інше поле. Ходити іншою фігурою не дозволяється.

5. Рокірування можна зробити в будь-який момент гри, але лише за таких умов:

а) якщо король і тура, в бік якої маж бути зроблене рокірування, ще не ходили;

б) якщо король не  під шахом;

в) якщо королю не перешкоджають биті ворожими фігурами поля (тура

може переходити через поле, що прострілюється);

г) якщо між королем і турою немає інших фігур.

Врахуйте, що коли рокірування зроблене з порушенням правил, то короля і туру повертають на свої місця, а королем обов’язково потрібно зробити хід.

6. При виникненні загрози королю (шаху) партнер повинен або взяти фігуру, яка загрожує, або відійти королем у безпечне місце, або прикритись іншою фігурою.

7. Вважається, що партію програв той, хто одержав мат, або здав партію — відмовився від боротьби. Партія також вважається програною, коли шахіст не зробив у визначений час потрібної кількості ходів.

8. Партія вважається нічиєю:

а) при вічному шаху;

б) при відсутності в позиції можливості досягти перемоги і обидві сторони погоджуються на нічию;

в) у разі пата;

г) якщо буде встановллено, що за останні 50 ходів ні однієї фігури не було взято і пішаками не зроблено жодного ходу;

д) якщо тричі повторюються ходи обома суперниками або якщо на шахівниці тричі повторюється та сама позиція.

Перейдемо до спортивної поведінки шахіста.

1. Перед початком гри партнери повинні привітати один одного потиском руки, підвівшись зі свого місця.

2. За встановленою у радянських шахістів традицією партнер, який програв партію, вітає свого суперника з перемогою, подаючи йому руку.

3. Ніхто з партнерів не має права відмовитись від своєї пропозиції на нічию, хоч би і помітив після цього, що його партія виграшна. Але й суперник, який відмовився від пропозиції, зробивши хід-відповідь, вже втрачає право на запропоновану нічию.

4. Протягом усієї партії обидва партнери повинні бути ввічливими і поважати один до одного.

5. Після програшу партії не потрібно виправдовуватися. Програв - значить грав гірше за суперника. Зваж на свої помилки в майбутньому.

6. Заборонено під час гри обговорювати ходи в партії, а також критикувати або висміювати ходи противника.

7. Шахіст має бути скромним і ніколи не вихвалятися своїми перемогами.

8. Під час гри заборонено розмовляти з партнером або з присутніми.

Хід білих, мат в один хід

Відповідь на попередню задачу: біла тура d7:a7, шах і мат.

Наступного тижня ви дізнаєтесь про ферзя проти короля. Коментуйте, аналізуйте і ставте «Шах і мат» разом із Армія FM.